nuffnang

nuffnang LR

Sunday, June 26, 2016

A Dog and The Truth of Life

One night, just before the shopkeeper was about to close the shop, a dog came into the shop.

There was a bag in its mouth. The bag had a list of items to be bought and money. The shopkeeper took the money and kept the items in the bag.

Immediately, The dog picked up the bag of items and left. The shopkeeper was surprised and went behind the dog to see who the owner was.

The dog waited at the bus stop. After sometime, a bus came and the dog got into the bus. As soon as the conductor came, it moved forward to show his neck belt which had money and the address as well. The conductor took the money and put the ticket in his neck belt again.

When it reached the destination, the dog went to the front and wagged his tail indicating that he wanted to get down. The moment the bus stopped, it got down. The shopkeeper was still following it.

The dog knocked on the door of a house with its legs. Its owner came from inside and beat it with a stick.

The shocked shopkeeper asked him "why are you beating the dog?", to which the owner replied, "he disturbed my sleep. It could have taken the keys with it."

*This is the truth of life. There is no end to the expectations people have from you. The moment you go wrong, they start pointing at our mistakes. All the good done in the past is forgotten. Any small mistake committed then gets magnified. This is the nature of this material world*.

Sunday, April 03, 2016

This is not "YOU JUMP, I JUMP!" Titanic tagline

A teacher was teaching her class of students when she relayed a story about a cruise ship capsized at sea.On the ship, there was a couple that managed to make their way to a lifeboat, but then realized there was only space for one.

Although I can’t confirm whether this story actually happened or not, I certainly think we can all learn something from it.A cruise ship capsized while at sea. On the ship was a couple who, after having made their way to the lifeboat, realized that there was only space for one person left.

At this moment, the man pushed the woman behind him and jumped onto the lifeboat himself.The lady stood on the sinking ship and shouted one sentence to her husband.
The teacher stopped and asked: 
“What do you think she shouted?”
Most of the students excitedly answered: 
“I hate you! I was blind!”
Now, the teacher noticed a boy who was silent throughout, she got him to answer and he replied: 
“Teacher, I believe she would have shouted – Take care of our child!”
The teacher was surprised, asking: 
“Have you heard this story before?”
The boy shook his head: 
“Nope, but that was what my mom told my dad before she died to disease.”
The teacher lamented: 
“The answer is right.”

The cruise sunk, the man went home and brought up their daughter single-handedly.Many years later after the death of the man, their daughter found his diary while tidying his belongings.

It turns out that when parents went onto the cruise ship, the mother was already diagnosed with terminal illness. At the critical moment, the father rushed to the only chance of survival.




He wrote in his diary: “How I wished to the bottom of the ocean with you, but for the sake of our daughter, I can only let you lie forever below the sea alone.”
The story is finished. The class was completely silent.

The teacher knows that the student has understood the moral of the story, that of the good and the evil in the world, there are many complications behind them which are hard to understand.
Which is why we should never only focus on the surface and judge others without understanding them first.

Those who like to pay the bill, they do so not because they are loaded but because they value friendship above money.

Those who take the initiative at work, they do so not because they are stupid but because they understand the concept of responsibility.

Those who apologize first after a fight, they do so not because they are wrong but because they value the people around them.

Those who often text you, they do so not because they have nothing better to do but because you are in their heart.

One day, all of us will get separated from each other. We will miss our conversations of everything and nothing and the dreams we had. Days, months and years will pass until this contact becomes rare. 

One day, our children will see our pictures and ask: “Who are these people?”
And we will smile with invisible tears because a heart is touched with a strong word and you will say: “It was them that I had the best days of my life with.”
Feel free to share this moving tale of love and life with all your family and friends.

Published by Newsner

Wednesday, February 24, 2016

Rezeki


Al-Wahhab; Dialah Allah yang Maha Memberi dan Dia memberikan rezeki kepada semua makhlukNya, tidak kira yang beriman kepadaNya ataupun tidak. Al-Fattah; Dialah Tuhan yang membukakan pintu-pintu rezeki buat sesiapa sahaja yang dikehendakiNya. Dan Dialah Al-'Adil, Al-Hakim dan Al-'Alim; Yang Maha Adil lagi Maha Bijaksana. Diberikan rezeki kepada sekalian makhlukNya secara adil dan bijaksana, dan Dia Maha Mengetahui terhadap apa sahaja yang diberikanNya itu.

Allah SWT berfirman:
وَما مِن دابَّةٍ فِى الأَرضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزقُها وَيَعلَمُ مُستَقَرَّها وَمُستَودَعَها ۚ كُلٌّ فى كِتٰبٍ مُبينٍ
Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Lauh mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan).
(Hud: 6)

Allah memberikan rezeki kepada semua manusia, yang beriman kepadaNya mahupun yang tidak:

وَإِذ قالَ إِبرٰهۦمُ رَبِّ اجعَل هٰذا بَلَدًا ءامِنًا وَارزُق أَهلَهُ مِنَ الثَّمَرٰتِ مَن ءامَنَ مِنهُم بِاللَّهِ وَاليَومِ الءاخِرِ ۖ قالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَليلًا ثُمَّ أَضطَرُّهُ إِلىٰ عَذابِ النّارِ ۖ وَبِئسَ المَصيرُ
Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan berkata:
"Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka". Allah berfirman: "(Permohonanmu itu diterima) tetapi sesiapa yang kufur dan ingkar maka Aku akan beri juga ia bersenang-senang menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia), kemudian Aku memaksanya (dengan menyeretnya) ke azab neraka, dan (itulah) seburuk-buruk tempat kembali".

زُيِّنَ لِلَّذينَ كَفَرُوا الحَيوٰةُ الدُّنيا وَيَسخَرونَ مِنَ الَّذينَ ءامَنوا ۘ وَالَّذينَ اتَّقَوا فَوقَهُم يَومَ القِيٰمَةِ ۗ وَاللَّهُ يَرزُقُ مَن
يَشاءُ بِغَيرِ حِسابٍ
Kehidupan dunia (dan kemewahannya) diperhiaskan (dan dijadikan amat indah) pada (pandangan) orang-orang kafir, sehingga mereka (berlagak sombong dan) memandang rendah kepada orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertaqwa (dengan imannya) lebih tinggi (martabatnya) daripada mereka (yang kafir itu) pada hari kiamat kelak. Dan (ingatlah), Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terkira (menurut undang-undang peraturanNya).
(Al-Baqarah: 126 & 212)

Beribadah, beramal, berikhtiar dan mengingati Allah dapat membuka pintu-pintu rezeki:

فى بُيوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرفَعَ وَيُذكَرَ فيهَا اسمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالغُدُوِّ وَالءاصالِ
(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang.

رِجالٌ لا تُلهيهِم تِجٰرَةٌ وَلا بَيعٌ عَن ذِكرِ اللَّهِ وَإِقامِ الصَّلوٰةِ وَإيتاءِ الزَّكوٰةِ ۙ يَخافونَ يَومًا تَتَقَلَّبُ فيهِ القُلوبُ وَالأَبصٰر
(Ibadat itu dikerjakan oleh) orang-orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual-beli daripada menyebut serta mengingati Allah, dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat; mereka takutkan hari (kiamat) yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan.

لِيَجزِيَهُمُ اللَّهُ أَحسَنَ ما عَمِلوا وَيَزيدَهُم مِن فَضلِهِ ۗ وَاللَّهُ يَرزُقُ مَن يَشاءُ بِغَيرِ حِساب
(Mereka mengerjakan semuanya itu) supaya Allah membalas mereka dengan sebaik-baik balasan bagi apa yang mereka kerjakan, dan menambahi mereka lagi dari limpah kurniaNya; dan sememangnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terhitung.
(An-Nur: 36-38)

قُل إِنَّ رَبّى يَبسُطُ الرِّزقَ لِمَن يَشاءُ مِن عِبادِهِ وَيَقدِرُ لَهُ ۚ وَما أَنفَقتُم مِن شَيءٍ فَهُوَ يُخلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَيرُ الرّٰزِقينَ
Katakanlah (wahai Muhammad):
"Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya, dan Ia juga yang menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya; dan Dia lah jua sebaik-baik Pemberi rezeki"
(Saba: 39)

فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلوٰةُ فَانتَشِروا فِى الأَرضِ وَابتَغوا مِن فَضلِ اللَّهِ وَاذكُرُوا اللَّهَ كَثيرًا لَعَلَّكُم تُفلِحونَ
Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).
(Al-Jumu'ah: 10)

وَأمُر أَهلَكَ بِالصَّلوٰةِ وَاصطَبِر عَلَيها ۖ لا نَسـَٔلُكَ رِزقًا ۖ نَحنُ نَرزُقُكَ ۗ وَالعٰقِبَةُ لِلتَّقوىٰ
Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.
(Toha: 132)

Namun ketahuilah, sebaik-baik pemberian buat hamba-hambaNya yang beriman dan beramal soleh itu adalah Syurga:

رَسولًا يَتلوا عَلَيكُم ءايٰتِ اللَّهِ مُبَيِّنٰتٍ لِيُخرِجَ الَّذينَ ءامَنوا وَعَمِلُوا الصّٰلِحٰتِ مِنَ الظُّلُمٰتِ إِلَى النّورِ ۚ وَمَن يُؤمِن بِاللَّهِ وَيَعمَل صٰلِحًا يُدخِلهُ جَنّٰتٍ تَجرى مِن تَحتِهَا الأَنهٰرُ خٰلِدينَ فيها أَبَدًا ۖ قَد أَحسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزقًا
(Dengan mengutuskan) seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) yang membacakan kepada kamu ayat-ayat Allah yang menerangkan kebenaran, supaya Allah mengeluarkan orang-orang (yang sedia diketahuiNya akan) beriman dan beramal soleh - dari gelap-gelita (kesesatan) kepada cahaya (hidayah petunjuk). Dan (ingatlah), sesiapa yang beriman kepada Allah dan beramal soleh, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekalah mereka di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah (dengan yang demikian) telah mengurniakan kepadanya sebaik-baik pemberian.
(At-Talaq: 11)

Sunday, July 26, 2015

Selamat Hari Raya! Syawal 1436H

Assalamualaikum

Rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan selamat hari raya aidilfitri right? dah hari raya ke SEPULUH! hehehe...

sepatutnya semalam lagi dah post blog ni tapi hujan lebat punye pasal terperangkap kat mall petang baru boleh balik rumah. Kenapa hujan takleh balik? sebab takde kereta, kereta tinggal kat kampung sebab malas nak terperangkap dalam traffic jam musim raya. Jadi balik dengan flight dulu, balik dari offshore nanti baru bawa kereta balik. Takde kereta ni macam patah kaki ler, nak keluar mana-mana pun limited.





Ok, Thats all for now, nak karang another blog insyaallah will be posted tomorrow, Selamat Hari Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin..

(kosong-kosong takde? mung ingat ni perlawanan bola ke bodo? as said by Ustaz Azhar Idrus)

Monday, June 29, 2015

Doa Selepas solat

Dear readers,

Just want to share doa selepas solat yang biasa-biasa tok imam doa. Mudah-mudahan berguna utk dihafal dan di doakan... Aminnn..


اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَسَلِّمْ وَرَضِيَ اللهُ تَعَالَى عَنْ كُلِّ صَحَابَةِ رَسُوْلِ اللهِ أَجْمَعِيْنَ

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. حَمْدًا يُوَافِيْ نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ. يَا رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِيْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ الْكَرِيْمِ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ

اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ سَلاَمَةً فِى الدِّيْنِ وَعَافِيَةً فِى الْجَسَدِ وَزِيَادَةً فِى الْعِلْمِ وَبَرَكَةً فِى الرِّزْقِ وَتَوْبَةً قَبْلَ الْمَوْتِ وَرَحْمَةً عِنْدَ الْمَوْتِ وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الْمَوْتِ

اَللَّهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا فِي سَكَرَةِ الْمَوْتِ وَالنَّجَاةَ مِنَ النَّارِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ

اللَّهُمَّ اغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَ ذُنُوْبَ وَالِدَيْنَا وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانَا صِغَارًا

اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِي تَعَلَّمِنَا وَامْتِحَانِنَا مِنَ النَّاجِحِيْنَ

اللَّهُمَّ طَهِّرْ قُلُوْبَنَا وَأَفْكَارَنَا وَأَحْسِنْ أَخْلاَقَنَا وَأَحْسِنْ بِالصَّالِحَاتِ أَعْمَالَنَا

اللَّهُمَّ إِنَّانَسْأَلُكَ الْهُدَى وَالتُّقَى وَالْعَفَافَ وَالْغِنَى
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ


رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا

رَبَّنَا ظَلَّمْنَا أَنْفُسَنَا فَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَبَارَكَ وَسَلَّمَ
سُبْحاَنَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ  وَسَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِيْنَ  وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages