nuffnang

nuffnang LR

Friday, October 11, 2013

Doktor dan Nurse Syaitan di KBMC!

(Read Previous)
Tiba-tiba aku terdengar jeritan yang amat kuat dari dalam bilik yang membuat aku meremang!
"SAKIIIIIIIIIIIIIIIITTTTTTTTTTT!!!
tertanya-tanya siapa yang menjerit sedemikian, suara macam kenal, ye ke?

Kemudian terdengar suara bayi menangis. aku mula tak senang duduk, lalu menekan doorbell labor room. Nurse yang bertugas didalam menekan button untuk membuka magnetic lock pada pintu utama labor room. aku masuk sambil membawa bag baby.

"isteri encik yang mana?"
"yang buat caesarian"
"oh! caesarian dalam bilik operation, tapi cik tak boleh masuk operation room, cik boleh tunggu kat luar dulu"
jadi maknanya aku dah tersalah orang yang menjerit tadi rupa-rupanya orang lain.
"bag baby tu cik boleh tinggal kat sini, kejap lagi nak guna." kata nurse.


macam rambut Ronaldo cuma
lagi panjang kat tepi
aku menunggu lagi di ruang menunggu, kemudian salah seorang mak saudara datang menunggu di bilik menunggu. tak lama kemudian seorang nurse keluar dari operation room membawa seorang baby yang sedang menangis. rambut baby bahagian atas kelihatan seperti rambut yang digayakan oleh pemain-pemain bola The Red Warriors dan Ronaldo ala-ala ultraman gitu, dan kaki terjuntai.
"panjangnye kaki baby.. macam papa dia lah.." kata mak saudara berseloroh
"ya la kaki sampai terjuntai" kataku tersengih

Tak lama kemudian, nurse yang membawa masuk bayi tadi keluar dari labor room 
"encik boleh masuk untuk azankan baby"
aku masuk ke labor room bilik paling hujung seperti yang ditunjukkan oleh nurse. nampaknya baby dah siap dibersihkan dari darah dan ketuban dah siap berbalut dengan selimut pink. ketika itu baby sedang menangis, aku nampak ada kesan darah pada lelangit dalam mulut baby. is this normal? semasa dalam kandungan didalam mulut dan paru-paru baby dipenuhi dengan cecair (air ketuban) dan segala bekalan oxygen datang dari saluran darah dari placenta (uri). jadi aku agak darah dalam mulut adalah tidak normal.

aku azankan baby pada telinga kanan, ketika azan baby berhenti menangis, ketika berhenti seketika baby sambung menangis, dan berhenti menangis ketika mendengar iqamat pada telinga kiri. Setelah selesai azan dan iqamat baby menangis semula. aku mengambil masa beberapa ketika bersama baby sebelum baby dibawa ke bilik incubator. ketika keluar dari labor room, seluruh ahli keluarga sudah menunggu di bilik menunggu.

"Mana Baby?"
"Tengah tunggu untuk transfer ke bilik incubator" 
pada masa yang sama nurse dari dalam operation room mula membawa keluar satu-satunya ibu yang melahirkan bayi secara caesarian pada hari itu menuju ke lif seterusnya ke bilik. melihatkan keadaan demikian seluruh keluarga mula mengikut menuju kebilik. selepas dipindahkan katil, semua sedang menunggu untuk melihat baby di tingkat bawah, dan pada masa yang sama nurse memberikan aku satu plastik biohazard berisi uri untuk diuruskan.

beberapa ketika kemudian seorang doktor lelaki memanggil aku untuk masuk kebilik incubator. hanya aku seorang sahaja dibenarkan masuk oleh doktor R yang memperkenalkan diri sebagai doktor kanak-kanak di KBMC. Doktor R menerangkan bahawa bayi yang baru dilahirkan mengalami masalah pernafasan atau mengalami jangkitan paru-paru akibat di lahirkan bukan secara normal tetapi jarang-jarang berlaku.. (really? or you just covering some fault?) jadi tepat sekali sangkaan aku apabila mengesyaki sesuatu apabila ternampak kesan darah dalam mulut baby. secara logik tentu sekali kemungkinan besar berlaku demikian adalah kerana kesalahan procedure semasa pembedahan yang menyebabkan cecair yang tidak sepatutnya masuk ke peparu bayi berlaku!

dengan sayu aku melihat keadaan anak sulung didalam incubator, sekejap menangis sekejap berhenti yang mana bahagian leher ke atas di tutup dengan bekas lutsinar dengan salur oksigen dimasukkan ke bahagian atas tersebut. manakala empat bayi lain tidak pun memerlukan bekalan oksigen. baby akan di x-ray, diberikan antibiotik dan akan di monitor selama 48jam. monitoring hanya melalui percentage oxygen in blood! itu je ke yang hospital private ni ada? oh come on! kenapa takde mechanical ventilator, cardiac monitor, feeding tubes, suction pumps, takkan kau monitor oxygen level je?! dan lansung tak recommend untuk hantar ke hospital yang mempunyai peralatan lengkap!




Apa yang ditekankan oleh doktor mangkuk ayun ni cuma monitoring selama 48jam and off course the cost! dia kata kosnya cuma 300 ke 400 sahaja, kalau family tanya cakap aje ada masalah pernafasan. Apehal aku nak dengar kata kau bahlol! situasi macam ni lebih kurang macam yang berlaku last april to my mother. aku dululah yang mendapat berita, memang berat dan susah nak digest kes macam ni lebih-lebih lagi kepada anak pertama. jadi aku tanya my sister (a doctor) about this problem to know the real situation. ketika aku tiada di area tersebut seorang doktor yang dikenali oleh my sister and my mother keluar dan berkata
"If I were you I will transfer the baby to HKB" kata doktor A (ayat ini yang sepatutnya di katakan oleh Dr R, kenapa tidak? mungkin jika dia berkata demikian wang yang akan di terima berkurangan walaupun melibatkan nyawa sikecil?) too bad I was not there.

aku balik ke rumah untuk menguruskan uri (basuh dengan garam dan asam keping, basuh sehingga pucat, selawat, salut dengan dua bahan tadi, bungkus dalam kain , gali tanah at least 3 kaki bawah pokok pisang dan tanam). kemudian balik semula ke hospital. 

Oleh kerana semasa melahirkan baby my wife cuma dapat melihat sekilas sahaja baby selepas dilahirkan dan tidak dibenarkan bergerak kerana epidural injection (ubat bius yang di inject pada spinal cord) ketika proses caesarian. maka akupun turunlah kebawah membawa I phone untuk snap picture dan amik video. bila pintu lif terbuka aku terdengar bunyi tangisan baby hingga keluar dari kaunter incubator. di kaunter aku meminta seorang nurse untuk membuka tabir di bilik incubator supaya dapat melihat my baby. alangkah terkejutnya bila melihat tangisan itu datang dari bayi sendiri dan lansung tidak dihiraukan nurse di dalam bilik cermin tersebut, tetapi sedang feeding bayi lain yang tidak bermasalah. 

Hati ayah mana yang tidak susah hati dan sedih apabila melihat anaknya dalam keadaan sedemikian dan dibiarkan menangis begitu oleh nurse yang bertugas? aku bertanya dikaunter mengapa baby dibiarkan begitu. tetapi jawapan yang diterima
sungguh mengecewakan. dikatakan baby dibiarkan menangis supaya paru-parunya mengembang supaya lebih senang bernafas. (jawapan begini memang tak dapat diterima) sekali lagi aku melihat keadaan baby. darah mula mendidih, apabila kembali ke kaunter melihat staff nurse sedang bergayut di telefon seperti tiada apa terjadi, bagaikan jerami berapi yang disimbah dengan minyak petrol hati terbakar!

No More Mister Nice Guy! Deal with my DARKSIDE!!!
bersambung...

(Baca Sambungan)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages