nuffnang

nuffnang LR

Tuesday, November 27, 2012

Middle East: Offer Letter Pt II

dari episod lepas (baca Offer Letter)lama eric merenung screen notebooknya membaca agreement dan melihat offer letter. tanpa berfikir panjang eric terus menekan butang reply dari emailnya. keputusan telah lama di buat dari solat istikharah, eric telah mendapat gerak hati apa yang harus dilakukan. 
"bagi ayat sopan sket.. 'I regret that I..'
eceh... eceh... sopan la sangat"

eric mula merangka email. dan antara ayat penting yang menjadi keputusan muktamad tanpa talian hayat ialah "I regret that I have decided not to accept the offer..." 
gambar hiasan: who wants to be a millionare
Huh! Apa?! Ko tolak?! yes... eric tolak... mungkin ada yang berkata amat rugi menolak offer sebegitu, tetapi segala aspek telah eric fikirkan dengan mendalam. sebelum interview, satu sessi briefing telah di buat. tetapi apa yang di perkatakan di dalam briefing lansung berbeza dengan beberapa perkara yang di tawarkan dalam offer letter. contohnya, salary akan dibayar dalam US Dollar, tetapi tidak didalam offer letter. (kalau nak kata typo error takkan semua pun typo error). ini baru peringkat offer letter, kalau dah sampai sana entah apa lak yang dikelentongnya nanti. 

bukan itu sahaja faktornya, jika seseorang itu membuat solat istikharah, tetapi gerak hati terus menunjukkan tanda-tanda tidak berminat untuk bekerja didalam organisasi tersebut. takkan nak buat keras hati nak pergi gak kan? yelah, dah dua kali terkena, takkan nak biarkan pisang berbuah tiga kali? mungkin jantung pisang boleh dibuat ulam, jangan sampai bila dah berada disana hari-hari 'makan hati berulam jantung'. oh!
Bukan gaji berpuluh ribu yang di cari tetapi mencari kerja yang kita cintai. pernah korang jumpa kerja yang korang suka? actually i have, but i have to leave it to move on with my life. position yang ditawarkan di middle east kali ni pula terlalu specific, very specific into stationary equipment. untuk jangka pendek selama 3 tahun mungkin ada pekerjaan, tetapi bila dah terlalu specific selepas tamat kontrak, kemana mau pergi? sebab tu lah eric selalu mencari position secara general dan tidak terlalu specific semoga mudah untuk masuk melalui mana-mana cabang mechanical engineering tak kira sama ada dalam sektor oil and Gas, Petrochemical, Utility dan Power.

ditambah lagi dengan keadaan parent eric, tanggungjawab sebagai seorang anak tidak sepatutnya diabaikan. nak pergi jauh-jauh dengan situasi begini? seorang anak yang pergi dalam keadaan begini tidak akan dapat pergi dengan perasaan yang tenang. tapi ada pula yang berkata, 
"kena fikirkan diri sendiri juga", 
well it was not easy as it was said. let me ask you, will you be happy going far away while your parent are not well and need your assistance? If that makes you feels nothing in your heart, (sorry to say) I don't know from which hell you're coming from or what type of animal people you are. oh! (tidak ditujukan kepada sesiapa, jika terasa itu cuma kebetulan sahaja)

sebenarnya banyak sebab lagi mengapa eric menolak. jika melalui job agreement yang telah di review, banyak amendment yang perlu di buat. antara agreement yang pernah eric buat amendment adalah ketika mendapat tawaran di brunei. dan apa jadi akhirnya? word of mouth apa pun boleh cakap, tapi dalam black and white kalau tak review betul-betul kelak memakan diri sendiri. 

apa yang lagi tak best dalam offer letter kali ni? hehehe ada 'special' allowance. allowance apa tu? RURAL Area Allowance... rural area? kat negara padang pasir? biar betik? oh!

Mungkin belum lagi rezeki untuk aku...

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages