nuffnang

nuffnang LR

Tuesday, November 13, 2012

Surgery and Warded


Tetiba je senyap tanpa berita lebih dua minggu blog menyepi. Dah beberapa hari plan nak update blog tapi apakan daya life is too busy. Dah lebih seminggu keluar masuk hospital termasuk tidur dalam wad hospital. What happened? 
Source: Artimage (Help save the turtle wwf)

Sebenarnya bukan eric yang buat pembedahan sebab eric memang bukan pakar surgery! dan eric juga bukan orang yang telah dibedah dalam bilik pembedahan. abis tu apehal dengan tajuk surgery dan warded? sebenarnya ayah eric yang terpaksa menjalani pembedahan urology.

dua lubang terpaksa ditebuk beberapa sentimeter dari kedua-dua buah pinggang menuju ke prostat. dan dua tiub dimasukkan kedalam lubang yang ditebuk tersebut. dan semestinya menebuk lubang kedalam badan ini mengeluarkan banyak darah. 

sehari sebelum pembedahan dilakukan pesakit akan di tahan di dalam wad dan mesti berpuasa. pada hari pembedahan pesakit akan dibius separuh badan dari pinggang ke bawah. pembedahan yang dilakukan keatas ayah eric memakan masa lebih kurang dua jam hanya untuk menebuk lubang. selepas siap ditebuk pesakit akan dibawa ke bilik menunggu hingga ubat pelali hilang dan pesakit mulai sedar. apabila pesakit sedar barulah pesakit dibawa kembali ke dalam wad. 




selepas beberapa jam, kesan bius mulai hilang dan pesakit akan mulai terasa kesakitan. itulah kali pertama eric melihat kerutan ayahnya menahan kesakitan yang amat. hari pertama memang tidak dapat banyak bergerak, minum pun sambil berbaring. dan malam itulah buat pertama kali eric berjaga didalam wad hospital dari pukul 9malam hinggalah pukul 7:30 pagi keesokan harinya apabila mak eric menggantikan shift pagi. 

tiga hari pertama, dua drip air dimasukkan satu liter di tangan dan tiga liter di tiub yang memasuki lubang yang ditebuk. kedua-dua drip mesti digantikan sebaik sahaja air didalamnya habis. air dari drip yang mengalir kedalam tiub yang memasuki lubang yang ditebuk akan keluar dari satu lagi tiub output dan di salurkan ke discharge bag. hari pertama hingga hari kelima, outlet bag mengumpulkan beberapa baldi air bercampur darah yang keluar dari luka pesakit. dan kebiasaannya darah akan banyak keluar apabila ada pergerakan badan. dan jika pesakit buang air kecil pasti keluar bersama darah yang pekat.

Dan hari ni, badan terasa lain macam, tanda-tanda nak kena fever. hope it never come at this time

PS: the update about the middle east as in previous entry job will be posted later. adios!

2 comments:

  1. salam...

    eric de kat Malaysia ke skrg??? ayah eric sakit ape? sy doakan ayah eric sabar menempuh ape2 dugaan dan cepat sembuh dr penyakit...

    ReplyDelete
  2. lama dah ada kat sini, sakit prostat and hernia. hopefully dapat cepat discharge. tq

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages