nuffnang

nuffnang LR

Saturday, December 29, 2012

Interviewer Yang Bangang


Baru-baru ni eric ada menghadiri satu interview untuk sebuah company yang ada kaitan dengan government atau yang biasanya disebut sebagai GLC. oleh kerana tidak berapa familiar dengan kawasan Petaling Jaya, Selangor (Orang PJ cakap PJ kat Selangor bukan KL) maka eric terpaksa batalkan plan untuk drive kesana pada hari interview, and take a ride on LRT. giler lama tak naik LRT dowh!

malang tidak berbau, nak dipendekkan cerita LRT ada masalah teknikal, budget sampai sepuluh minit sebelum start jadi 30minit selepas exam start. orang lain yang amik exam ada kelebihan setengah jam berbanding eric. orang lain dah jawab page lain kita baru nak start first page. 

apa yang buat eric terkejut bila melihat semua calon lain agak berumur dan beruban kecuali seorang berbangsa cina yang duduk disebelah kanan eric dan seorang lagi yang bersebelahan dengan cina tersebut. most of the question macam add math plus modern math. dah lama tinggal form 4 and 5. nasib baik la beli scientific calculator. kalau calculator biasa ternganga la jawabnya. 

ada gak essay question tapi eric cuma buat 3 paragraph dan 3 ayat setiap paragraph. engineer.. apa barang nak tulis meleret-leret just write straight to the point macam tulis report jer la. kan? bila tengok orang sebelah dan sebelahnya punya essay full satu page, fuh! apa benda la diorang goreng tu.
selesai exam semua keluar untuk lunch sebelum keputusan di maklumkan pada pukul 1 tengahari. selesai lunch, keputusan dimaklumkan di dalam bilik yang sama tepat jam 1 tengahari.
"nama yang di panggil perlu tunggu sebelum sessi temuduga, manakala nama yang tidak di sebut anda dikira tidak berjaya dan boleh meninggalkan bilik ini." kata penjaga exam
selepas diumumkan 40% calon yang gagal meninggalkan bilik termasuk yang duduk di sebelah eric. macam tak caya je orang sebelah fail. 
"nama-nama yang telah disebutkan tadi sessi temuduga akan bermula jam 2:30 nanti, jadi yang mana nak solat zohor boleh turun ke tingkat bawah."

setelah selesai solat zohor eric keluar mencari atm machine, dan selepas selesai urusan terjumpa dengan kenalan lama sedang merokok dan berbual bersama dua rakan lain.
"eh bukan kau pergi ke middle east ke"
"aku dah lama balik" jawab eric ringkas
and it ends there, diorang sambung perbualan sesama mereka, macam takde orang lain kat situ. jadi orang seperti ini tidak patut dijadikan member seolah-olah mereka orang yang besar dan orang lain tiada kaitan dengan mereka. not respectful...

eric naik semula ke ruang menunggu sebelum interview sambil membaca suratkhabar. calon lain yang pernah berurusan dengan syarikat tersebut sedang rancak berbual di sofa berhadapan dengan eric. selepas dua orang di temuduga, eric adalah orang yang ketiga dipanggil untuk di temuduga.
apabila memasuki bilik temuduga.. well.. well.. salah seorang dari tiga orang yang berbual sambil merokok dibawah yang tak pandai respect orang tadi adalah satu dari dua panel yang menjadi interviewer.

"Ok, encik eric beritahu kami tentang diri anda."
pada masa ini dalam hati eric berkata "ok thats weird, interview dalam bahasa malaysia? first time!" tetapi tetap memulakan seperti biasa tetapi ada juga terselit English, ye la istilah engneering nak translate ke bahasa malaysia tak ke lucu bunyinya. tak caya? apakah yang dinamakan sebagai 'aci engkol'? tahu? aci engkol tu 'piston' dalam english. aci tu rasa macam tuan kedai runcit bangsa india je. 

selepas beberapa soalan ditanya soalan lain pula ditanya apa equipment yang pernah di selenggara ketika bekerja di middle east. eric menjawab, pumps, vessel, compressor, reactor, column, centrifugal compressor, burner, turbine pump dan sebagainya. dan boleh lak ditanya 
"reactor? column?" 
dengan cara pertanyaannya, eric dah tau this irritating guy tak tahu apa benda reactor dan column. 

orang yang tak pernah kerja oil and gas mungkin akan ingat kalau reactor tu macam nuclear reactor, cuma nuclear reactor a bit complicated tapi mudah untuk diterangkan manakala reactor untuk petrochemical process dan RX RG memang susah nak diterangkan untuk orang-orang yang tidak tahu, tetapi buat-buat tahu! toksah kata reactor, column pun tak tahu! Oh! (untuk para pembaca yang tidak mempelajari basic engineering its ok)

oleh kerana dia tak berapa tahu dan tak mahu kantoi, ditanya lak soalan HR, padahal HR manager ada kat sebelah. macamana nak stop pekerja daripada berhenti dan join company lain. eric tersenyum dengan penuh sarcasm, macam nak kenakan mamat bongok ni. eric jawab je as experienced before. tapi mamat ni tetap tak puas hati. ditanya lagi dan lagi pasal hal sama. makin ditanya makin confident sambil bleh jawab cool je. cuma didalam hati membuak-buak untuk menjawab dengan jawapan kurang ajar, tetapi eric membatalkan niatnya demi menjaga tatasusila dan kredibiliti (eceh hahaha...)

nak tau apa jawapan yang sebenar eric nak bagi? ni kalau dia dengar mau berdesing telinga kedua-dua ekor interviewer kalau eric cakap
"IF YOU WANT LOYALTY... GET A DOG!!!"


PS: kalau anjing dibagi tak cukup makan pun tuan punya anjing pun boleh anjing tu jadikan makanan. (sila fahami maksud tersirat)
PS2: bagi eric kalau dapat kerja ni alhamdulillah dan kalau tak dapat pun alhamdulillah tak payah kerja dengan engineer berlagak tapi useless! 

2 comments:

  1. Hahhaa bgs2....serve him right...hahhaha...person like tht should immediately put him in space....biar sedar diri skey..

    ReplyDelete
  2. ade jugak macam tu ye?isk3
    good luck eric!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages