nuffnang

nuffnang LR

Thursday, July 25, 2013

Alamak!! Polis!! 2 (Kisah Benar)

Sambungan Alamak Polis (Klik Untuk baca bahagian pertama Alamak!! Polis!!)

Dua kilometer kemudian mereka tiba di lampu isyarat dan berhenti bersebelahan antara satu sama lain ketika lampu merah, yang mana kereta wira hitam itu berada disebelah kanan paling hadapan di lampu isyarat. Pemandu di sebelah kiri melihat keadaan kereta hitam itu yang diubahsuai dengan pelbagai aksesori dan body kit dan ngauman eksos besar. Tiba-tiba pemandu wira hitam itu menurunkan cermin kereta sebelah penumpang depannya seperti ingin berkata sesuatu. Lalu pemandu Honda juga menurunkan cermin keretanya.

"die dang amik nombor kete deme" dalam loghat terengganu yang pemandunya kelihatan sudah berumur lewat 50an.
"kerete deme pun sama la" kata pemandu honda dengan ketawa kecil. dan kelihatan pakcik yang memandu wira hitam itu tersengih dan menampakkan 'pagar' hadapan yang sudah hilang (gigi depan, empat batang gigi atas dan empat batang gigi bawah)

pemandu Honda menutup kembali cerminnya keretanya sebelum ketawa memberitahu penumpang sebelah bahawa pakcik yang memandu wira hitam dah tua dan tiada "pagar depan". tidak sangka kereta yang diubah suai sebegitu dipandu oleh seorang pakcik yang agak berumur. 




Lampu insyarat yang tadinya merah bertukar hijau, wira hitam itu meluru kedepan diikuti kereta honda dan kereta-kereta lain. laluan selebar dua lorong menjadi satu lorong sahaja menyebabkan pemandu honda terpaksa memberi jalan kepada sebuah kereta sebelum memasuki lorong utama 100meter selepas lampu isyarat. 400meter kemudian kenderaan depan memperlahankan kenderaan di selekoh kedua. selepas melepasi selekoh pertama kelihatan operasi sekatan jalanraya yang dijaga oleh pegawai berbaju seragam putih dan dua buah kereta polis.

"Alamak!! Polis!!"

Beberapa kenderaan mewah diarahkan ke laluan ladang kelapa sawit diikuti seorang polis yang memegang buku saman. kelihatan seorang polis trafik sedang memeriksa satu demi satu kenderaan dihadapan. dibahu polis trafik itu tersangkut sebuah walkie-talkie yang wayarnya bersambung dipinggang. pemandu honda membuka cermin automatik tetapi tersilap membuka cermin belakang sebelum membuka cermin di sebelahnya. 
Gambar Hiasan
(Nora Danish tiada kaitan dengan Kisah ini :P

giliran pakcik yang memandu wira hitam diperiksa. Namun pakcik itu dibenarkan meneruskan perjalanan! ketika polis tersebut memeriksa kenderaan dihadapan, beliau menarik walkie-talkie yang tergantung dan memegangnya tidak jauh dari telinga kirinya, kemudian menekan butang sambil berkata 
"kereta tu baru sahaja lepas". sambil melepaskan kereta kedua dan kata-kata itu didengari pemandu honda, sekarang tiba giliran keretanya. pemandu itu memberikan salam, salam dijawab dan polis trafik itu berkata
"ok jalan" ketika itu walkie talkie berbunyi! dan pemandu itu suda beredar
"kereta tu pun baru je terlepas..." didengari melalui cermin belakang yang terbuka ketika kereta itu sudah melewati polis yang sedang menahan kereta dibelakang. 
"Fuh! nasib baik lepas.." kata pemandu honda sambil melepaskan nafas lega. 

cuma satu sahaja lagi cara untuk memastikan beliau benar-benar terlepas. jika pembaharuan cukai jalan tiada masalah maka itu menandakan pegawai jpj tidak dapat mengenalpasti nombot plet ketika kejadian itu, atau tiada surat saman ekor yang sampai ke rumah.

beberapa bulan kemudian, memang tiada surat saman ekor dan pembaharuan cukai jalan dengan JPJ juga tidak mengalami sebarang masalah. yang pasti, itu bukanlah kejadian kali pertama! malah bukan juga yang terakhir! Mungkin ianya hanya kebetulan, membuat sesuatu yang salah, tetapi bernasib baik dengan situasi tersebut. Siapa tahu niat dan tujuan watak yang sedang bermusafir dipermudahkan Allah. 

PS: sekali lagi diingatkan penulis tidak akan bertanggungjawab sekiranya anda cuba meniru aksi watak yang diceritakan dalam kisah benar ini dan tertangkap. bak kata Aaron Aziz dalam Fear Factor "sesiapa pun dilarang meniru atau melakukannya walau dimana dan pada bila-bila masa pun!"

(HOME)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages