nuffnang

nuffnang LR

Monday, July 15, 2013

Alamak!! Polis!! (Kisah Benar)

Assalamualaikum, 

Sebelum memulakan cerita kali ini, adalah di nasihatkan para pembaca sekalian agar tidak mengikuti apa yang telah dilakukan oleh watak yang diceritakan dalam kisah ini. mungkin apa yang berlaku adalah kebetulan at the right time at the right place atau mungkin hanya kerana nasib yang telah ditakdirkan berlaku pada hari itu.

(Base on Real life event)

Kelihatan sebuah kereta Honda membelah kesunyian jalan yang lengang dipandu dengan kelajuan melebihi had laju yang ditetapkan. daun-daun kering berterbangan diatas jalan apabila kereta itu menyusuri jalan yang diselaputi helaian daunan yang gugur dari pokok kayu di perkampungan di kiri dan kanan jalan. sesekali pemandu itu mengerling ke screen GPS yang dilekatkan pada dashboard kereta. Estimated Time arrive (ETA) berkurangan setiap beberapa belas kilometer dilalui.

Hanya beberapa motorsikal dari kawasan kampung sahaja yang melalui jalan tersebut. apabila kereta melepasi kawasan kampung, kiri kanan jalan hanyalah terdapat hutan. beberapa ketika kemudian barulah pemandu itu terpaksa memotong beberapa lori kecil dan lori panjang dan lebar. Pada mulanya memotong kenderaan berat mudah sahaja sehinggalah kereta itu melalui jalan berbukit dan laluan berselekoh tajam. selepas memotong lori panjang terakhir pemandu kereta tersebut sedar hampir keseluruhan jalan selepas itu adalah jalan garisan berkembar (double-line) dan jalan yang banyak selekoh.

Tidak berapa lama kemudian kereta tersebut terpaksa mengekori sebuah treler panjang dan lebar yang hanya berkelajuan 50-70 km sejam. pemandu itu cuba mencari peluang untuk memotong kenderaan berat tersebut namun jalan dengan selekoh merbahaya membataskan niatnya. kenderaan yang datang dari arah bertentangan juga kelihatan semakin bertambah bukan sahaja kereta malah kenderaan berat lain juga datang dari arah bertentangan.

Beberapa minit berlalu kereta itu masih lagi terpaksa mengekori treller tersebut, memandu pada kelajuan seperti treller itu amat menguji kesabaran. Tiba-tiba pemandu itu menyedari sebuah kereta proton wira hitam semakin menghampiri belakang keretanya. kereta itu juga terpaksa mengekori sahaja dari belakang mungkin juga tidak berani memotong dengan selekoh berbahaya dan juga di jalan double line di sepanjang perjalanan tersebut. kedua-dua kereta tersebut terpaksa mengekori treler hampir 20minit dengan penuh kesabaran.




Tiba-tiba peluang untuk memotong terbuka didepan mata, cuma masih berada di jalan double line dan apalagi bila tiada kenderaan yang datang dari arah bertentangan! tanpa membuang masa pemandu terus menekan accelerator dan memecut untuk memotong treller di depannya tanpa menoleh kepada GPS yang sedang menunjukkan simbol sekatan jalan pihak berkuasa. kereta hitam dibelakangnya juga turut memecut mengikuti kereta pemandu di depannya.

Alangkah terkejutnya kedua-dua pemandu berkenaan apabila terlihat seorang pegawai memegang bendera kecil 200 meter dihadapan mengarahkan untuk berhenti kerana kesalahan memotong di jalan 'double line'. pemandu honda melepaskan pedal accelerator dan kelajuan menurun terlepas 50 meter kedepan dari pegawai yang berada di tengah jalan yang juga cuba menahan kereta hitam di belakang. 
Gambar Hiasan

Pada masa yang sama pemandu honda itu memikirkan plan kalau berhenti memang confirm duit melayang, kalau tak berhenti belum tentu lagi duit melayang. jika memecut kembali tentu sekali pegawai tersebut tidak dapat mengenalpasti nombor pendaftaran melainkan nombor pendaftaran kereta hitam dibelakangnya. tanpa berfikir panjang pemandu itu terus memecut kembali. melihatkan situasi itu pemandu kereta hitam juga mengikut memecut tanpa menghiraukan pegawai yang kelihatan panik dan berlari ke post dalam kelam kabut pegawai itu juga cuba mengelak daripada dilanggar treller menyebabkan treller itu berhenti dengan mengejut.

pemandu honda ketawa bersahaja melihat gelagat dua pegawai muda di post yang sedang kelam kabut melalui cermin pandang belakang. kereta hitam masih berada dibelakang kerana pemandunya hampir memberhentikan kereta betul-betul di depan post semasa di tahan. cuma apa yang tidak menyedapkan hati apabila ternampak walkie-talkie di tangan pegawai di post. alat komunikasi seperti ini mempunyai capaian 3-6 kilometer radius. mungkinkah ada operasi sekatan lalulintas lain 3-6 kilometer selepas post tersebut?

penumpang disebelah pemandu honda bertanya
"ok ke buat macam tu tadi?"
"memang salah, tapi kalau berhenti dah confirm kena denda maksimum 'red handed' lak tu, kalau lari belum tentu lagi dia dapat ingat nombor plet, lain la kereta kat belakang tu, dia dah nak berhenti depan post tapi boleh pecut balik, sah-sah la nombor plet kereta tu diorang dapat.."

dua kilometer kemudian mereka tiba di lampu isyarat. mereka belum mengetahui apa yang bakal di hadapi selepas lampu isyarat tersebut!

Bersambung... (Baca Sambungan)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages