nuffnang

nuffnang LR

Tuesday, December 20, 2011

Ep 53: Biarkan Aku Dengan Doaku

(Cerita ini ada kaitan dengan penulis dan mereka-mereka di persekiran Jubail, Saudi Arabia)

Suatu hari di sewaktu lunch hour di sebuah kafeteria, beberapa orang Malaysia duduk semeja untuk Makan tengahari.
"Betul ke kau nak balik malaysia bila habis kontrak nanti?" eric yang ketika itu sedang mengunyah pasta terus menelan apa yang di kunyah untuk menjawab soalan.
"Insya'allah, tamat kontrak aku blah, tapi lepas dapat bonus dulu la, takdelah blah terus, kena ada tawaran kerja lain dulu baru boleh blah, macam tawaran kerja tahun lepas. Tahun lepas aku tolak pun sebab aku tak tunai haji lagi. kira sekarang ni haji dah settle, kalau ada tawaran aku dah tak kisah nak blah" eric menerangkan perancangannya. memang eric sudah tawar hati untuk menyambung kontak kerja disitu  lagi, bosan dengan karenah arab dan bosan dengan segala macam perkara yang jauh bezanya antara negara saudi dengan negara-negara lain. Negara berkerajaan yang suka menyusahkan orang!

Walaupun baru bertukar department baru, eric lansung tidak berubah dengan pendiriannya yang mahu meninggalkan saudi, samada mahu pulang ke tanah air atau berpindah kerja ke negara yang lebih dekat sikit dengan malaysia. dekat sikit hatta dikurang satu jam penerbangan balik ke malaysia dari 8 jam ke 7 jam sekalipun boleh jadi. Malaysian airline pun bakal menghentikan penerbangan ke Dammam. Tiada lagi penerbangan yang lebih mesra selain Qatar Airways yang agak mahal, nak harapkan kemesraan layanan dalam Gulf Air, Saudi Airline, Oman Air, Kuwait Airways? jangan harap! SriLankan Airways? Lagi la eric tak rela, tak sanggup lagi melihat perut pramugari Srilankan Airways yang memakai sari yang perutnya cuma 1 pack dan kekadang berlipat yang boleh menyebabkan eric pengsan! eric juga pening kepala bila bercakap dengan telefonis Srilankan Airways yang jenis tak faham bahasa bila ada pertukaran flight.
available flight

Tak banyak tempat yang menarik kat saudi, yang ok sikit pun cuma tempat menenangkan fikiran seperti makkah dan madinah je. di Saudi terlalu ramai orang tanah India (bawang), dan juga filipin (paray). Sakit jiwa dengan cara penduduk saudi memandu di jalanraya, kehidupan seharian cuma pergi kerja balik kerja, makan dan tidur macam takde life! bukan itu sahaja perbezaan hujung minggu hingga 2 hari berbeza dengan Malaysia. orang malaysia hujung minggu kita dah masuk kerja, kita hujung minggu orang malaysia tengah kerja. dan banyak lagilah alasan. Kalau nak seribu daya, kalau tak mahu seribu dalih kan? "memmey aaa.."

Eric cuma datang dengan beberapa matlamat sahaja, bila matlamat tercapai, apa lagi mau tunggu? Lain la kalau yang dah rasa selesa dengan kerja kat sini, semua orang pun dapat  gaji yang besar atau bagi yang nak kumpul duit banyak-banyak boleh la kerja sampai tua. ni la manusia, duit memang tak pernah cukup, makin dapat makin tamak haloba, nak kumpul sampai juta-juta. bila dah pencen balik malaysia, kehidupan seharian terasa lain, seperti orang asing di bumi sendiri dek kerana sibuk mencari wang di negara orang. Bagi Eric Money is not everything, bukan boleh bawak masuk kubur! Duit tidak boleh membeli kebahagiaan, atau membeli kasih sayang, jika matlamat hidup cumalah untuk duit, hidup sudah tiada erti lagi. tetapi eric percaya, jika dunia yang kita cari, dunia yang kita dapat, dan jika bekalan akhirat yang di cari, dunia dan akhirat yang kita dapat.


Suatu hari eric mendapat tahu ada beberapa orang yang mahu berdoa dihadapan kaabah supaya eric kekal lebih lama di Saudi. Eric terkedu! doa untuk orang depan kaabah macam yang dipraktikkan sebelum ini yang sememangnya memberi kesan. ini tak adil! satu lawan dua tiga orang, kalau nak doa juga, boleh... biar eric dapat kerja dengan company bin laden yang kat sebelah masjidil haram tu, baru boleh jumpa time umrah dan haji! kalau ada kabel,  boleh tolong recommend! Tapi kalau nak kekal kat Jubail juga rentikanlah, doa je lah untuk bersama-sama bertukar ke Qatar ke, UAE ke baru la lebih kurang macam KL, sos cili dari malaysia pun berlambak kat sana! tak payah pergi kesana untuk shopping hahaha (saudi takde sos cili). 

Ketika memandu keluar dari al-khobar menuju ke jubail dihujung minggu, Eric terfikirkan perkara tersebut, hatinya panas, pedal minyak ditekan secukup rasa mentang-mentanglah baru tukar semua tayar dengan allignment dan balancing. mata dijalan, fikiran melayang, tiba-tiba ternampak dua Flash light seperti memancar direct kemuka eric ketika memotong beberapa kenderaan! Speed trap! eric mengerling ke speedometer dan dalam hatinya berkata "oh! crap! one sixty five!" kena la check online ada saman ekor ke tak. menyesal tak buat jari dengan simbol peace time tu.

Akan ku pergi lagi ke masjidil haram hujung minggu ni, akan aku doakan agar dapat kerja baru di negara berhampiran malaysia atau di malaysia. dan bagi orang yang mendoakan untuk aku kekal disini "Biarkan aku dengan Doaku..."




1 comment:

  1. amin..moga eric dpt ape yg dihajati....uwek nak muntah rasanya bila bekerja dgn pak2 n mak2 arab ni...huh!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages