nuffnang

nuffnang LR

Thursday, December 29, 2011

Ep 54: Ku Berserah

"Biarlah ku relakan segala, walaupun hidupku sebuah tanda tanya, mengapa.. Biarpun tak mampu ku bertahan, tak akan pernah ku akui kalah"
Eric menghayati senikata lagu dari mp3 player kereta ketika sedang memandu pulang dari tempat kerjanya. Eric terasa seperti itulah yang sedang dialami dirinya sendiri. Mengenai  pekerjaannya, dilemma untuk move on in life... dilemma untuk pulang semula ke tanah air tercinta. dilemma mencari kerja baru, seperti mereka-mereka yang akan pulang di bulan january dan tidak mahu lagi menyambung kontrak kerja. setakat ini 12 orang yang confirm untuk pulang final exit, ada yang sudah menghantar family pulang terlebih dahulu. 

Begitu juga dengan eric, kontrak mungkin tamat bulan april atau july, tetapi eric perlu pulang di bulan january untuk menguruskan urusan penting. Terasa seperti mahu membeli tiket penerbangan sehala sahaja tanpa perlu datang semula ke negara padang pasir yang tandus ini. Seperti mereka yang bakal pulang, eric juga enggan untuk menyambung kontrak. sudah terlalu lama rasanya berada di negara padang pasir ini, cukuplah sampai disini. sebulan pun sudah dirasakan cukup lama, apatah lagi bertahun disini?

Seperti yang di ceritakan dalam blog lepas (Biarkan Aku Dengan Doaku) beberapa orang cuba untuk berdoa agar eric masih meneruskan pekerjaan disini. Tetapi eric juga pergi ke baitullah untuk berdoa untuk dirinya agar di beri petunjuk untuk membuat keputusan terbaik untuk hidupnya. 

"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan IlmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan KekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedang kan aku tidak mengetahui, dan Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawa keputusan ini adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatilah bagiku padanya. dan seandainya Engkau mengetahui bahawa keputusan ini mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun, kemudian redhailah aku dengannya, Amin..".


Dan ketika berdoa betul-betul dihadapan multazam, secara tiba-tiba terlintas bayangan bekerja jauh dari saudi, dan terlintas perasaan gembira dan tenang. eric tidak pernah merasai bayangan yang seakan-akan beliau benar-benar berada dalam bayangan tersebut dengan perasaan yang amat tenang. 






Setahun yang lalu Eric menolak tawaran kerja sebuah syarikat oil/gas demi untuk menyempurnakan rukun islam yang kelima, dan eric percaya jika menyempurnakan urusan agama, insya'allah bakal beroleh kebaikan dunia dan akhirat. Sesungguhnya dunia hanya sementara, dan alam selepas akhirat itu alam yang kekal nyata. Eric percaya pasti ada balasan kebaikan dari Allah jika kita mementingkan urusan agama lebih dari kenikmatan dunia yang bersifat sementara.


Setelah pulang dari mengerjakan umrah di baitullah minggu lalu, beberapa hari kemudian, eric mula terasa tawar hati untuk meneruskan pekerjaan di Saudi lagi, semakin hari semakin ketara dengan perasaan tersebut.. mungkin ini gerak hati sebagai petunjuk untuk meniggalkan pekerjaan sekarang. eric sudah memulakan pencarian kerja baru dengan penuh kesungguhan. mungkin orang lain mempunyai banyak rakan-rakan yang boleh dijadikan 'cable' tetapi mereka lupa akan 'cable' yang lebih besar, 'cable' yang di gunakan eric sejak eric tamat pengajian universiti kerana eric tidak mempunyai hubungan 'cable' seperti mereka, kerana 'cable' eric adalah dengan memohon kepada yang Maha Esa, berusaha dan bertawakkal.


kadangkala eric bertanya kepada dirinya sendiri sampai bila mahu bekerja makan gaji? untuk  menukar kerjaya, apa yang boleh dilakukan? do I love doing my current engineering job as an engineer here? bekerja dengan orang sampai bila pun kerja takkan habis. kalau kerja penyelenggaraan siap satu, lagi satu masalah datang begitulah bekerja di loji yang cuma 3 tahun lebih muda dari umur eric sendiri. gaya kerja 'fire-fighting'**


I will move on, I will end my Jubail life episode soon.. Insya'Allah..


Song ending: "Tuhanku ku relakan segala, Takkan pernahku akui kalah, Percayaku yakin padaNya, Dia yang menentukan semua, Ku berserah..."


klik untuk video lagu berserah 
**fire-fighting: maintenance mode dalam loji(plant) yang terlalu banyak equipment problem kerana wear and tear dan juga negligence. kerja maintenance biasanya hanya normal hour, tetapi disini terpaksa diadakan 2 shift maintenance shift siang dan malam!


eric: I dont like to be partner with environment criminal, I am members of wwf.. Protect our wild tigers! 

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages