nuffnang

nuffnang LR

Saturday, February 25, 2012

Bila Bangun Tidur

Dari Abu Hurairah R.A. Bahawa Rasulullah saw bersabda: "Waktu seseorang sedang tidur, Syaitan membuat tiga buah simpul di kepalanya. untuk setiap simpul ia mengatakan" "[tidurlah engkau sepanjang malam.]" ketika dia terbangun lalu menyebut nama Allah, maka lepaslah satu simpul. jika dia berwuduk, lepas pulalah satu simpul. dan jika dia solat, terbukalah seluruh simpul. Maka waktu pagi ia akan merasa penuh semangat dengan badan yang segar bugar. jika tidak, dia akan bangun pagi dengan perasaan serba tak kena dan malas" - sahih Bukhari.





Dalam Riwayat Muslim, ketika terbangun dari tidur hendaklah berzikir dengan membaca ayat 190-191 dari surah ali-imran sambil melihat kelangit..

Maksud ayat 190-191 Ali-Imran:
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih berganti malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi: "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka"


jadi bila bangun tidur, bacalah doa bangun tidur

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages