nuffnang

nuffnang LR

Tuesday, April 09, 2013

Emergency Case: Hikmah Di Sebaliknya


Assalamualaikum,

Alhamdulillah segala puji kepada Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang akhirnya memberi kekuatan dan kesihatan kepada kedua ibubapa yang kini berada dirumah. Dua minggu yag lepas telah berlaku satu kejadian yang megejutkan. tidak pernah terfikir perkara sebegini boleh terjadi. ianya berlaku keatas ibunda  eric sendiri. 

Ibu eric sebagai seorang yang pernah bertarung nyawa selama bertahun-tahun dengan cancer, tiga tahun lalu semua sel cancer telah dibuang dan terpaksa melalui semua peringkat chemotheraphy, adalah sesuatu yang amat menyiksakan, apabila melalui proses chemo, ia bukan sahaja membunuh sel-sel barah yang masih ada tetapi ia juga membunuh sel-sel yang tiada kaitan dengan barah tersebut. apalagi dengan side effect yang amat teruk. tetapi akhirnya apabila semuanya selesai badan adalah tidak sekuat seperti sebelumnya.

selalu di serang demam dan batuk-batuk kerana kurang daya tahan. dan batuk yang berpanjangan, hingga terpaksa berjumpa dengan doktor pakar paru-paru. appoinment tersebut dilakukan dua minggu lalu. dah lah terpaksa berpuasa sejak dari malam, ujian pula mengambil masa yang lama dan orang yang telah di test sebelumnya memberitahu beliau merasa pening-pening selepas ujian dilakukan. maka ibunda eric menelefon supaya datang menemani di klinik, tetapi malangnya tiada satu ruang parking pun yang kosong. 

eric terpaksa melalui jalan sehala yang sama berkali-kali dalam pusingan yang berkilometer jauhnya untuk mencari parking. eric menelefon ibunya untuk memberitahu masih belum mendapat parking. tetapi telefon tidak berjawab. akhirnya eric terpaksa parking dikawasan yang agak berbahaya dan bergegas kedalam klinik, tetapi cuma ada empat orang yang sedang menunggu dan berpuluh-puluh kerusi kosong didalam klinik tersebut tetapi ibunya tidak berada disitu. ketika itu pasti pemeriksaan sedang dijalankan keatas ibu eric didalam bilik doktor. 
eric kembali ke kereta untuk memeriksa kawasan parking sambil menelefon, tetapi masih tidak berjawab. Tiba-riba telefon eric berbunyi dan nombor ibunya tertera di screen, dan eric menjawab tetapi bukan ibunya yang menelefon tetapi suara wanita yang tidak eric kenali berkata
"ini saudara kepada puan Siti"
"ya saya anaknya"
"boleh datang ke klinik sekarang ada hal kecemasan"

eric terus berlari menuju ke klinik hospital tersebut dan bertanya di kaunter, dan nurse di kaunter menyuruh eric memasuki bilik hujung koridor sambil menghubungi doktor. sebelum eric sampai kepintu bilik seorang doktor wanita keluar. 
"Encik ni anak puan siti?"
"ya"
"saya sebenarnya baru selesai melakukan pemeriksaan kepada mak awak tetapi tiba-tiba mak awak tidak sedarkan diri dan mengalami kekejangan, sila ikut saya dan saa harap encik bersabar"

apabila masuk kebilik tersebut, seumur hidup eric tidak pernah terkejut dan terdiam melihat keadaan ibunya yang sedang diberi bantuan pernafasan dengan oksigen dan tiub-tiub berselirat yang disambungkan kepada pelbagai peralatan untuk mengetahui jumlah oksigen, nadi dan sebagainya dan bunyi alarm yang tidak eric ketahui apa yang tak kena. dan kadangkala diperhatikan ibunya yang terbaring di atas katil pemeriksaan mengalami kekejangan. dan beberapa orang doktor cuba menyedarkan dengan menepuk bahu sambil memanggil nama ibu eric

"saya tahu encik masih terkejut tetapi kalau ada apa-apa pertanyaan encik boleh tanya saya, ambulance akan memindahkan mak encik ke unit kecemasan, ICU atau CCU" kata doktor wanita itu lagi.
eric masih terkesima, kemudian menelefon ayahnya menceritakan keadaan tersebut, dan juga kepada seluruh ahli keluarga. Dan berdoa dan berharap sepenuhnya kepada Allah agar Ibunya diberi kekuatan dan pulih kembali dari keadaan tersebut.

ambulance tiba di klinik hospital tersebut tetapi segala alat monitoring terpaksa disambungkan satu persatu ke katil pemindahan. setelah semua sambungan selesai ibunya dipindahkan kedalam ambulance bersama alat bantuan pernafasan dan alatan monitoring yang menggunakan banyak ruang dan eric tidak dapat menaiki ambulance itu kerana ruang yang tidak mencukupi.

bersambung...

Baca sambungan (Read)

2 comments:

  1. Hope everything went well, Eric. Allah will always be with Mu'min ppl. I can tell you are a very good son to your parents, Masha Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm just an ordinary person. It's about responsibility. I believe if you are in my shoes you will do the same. And I'm doing all I can to be a better man.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages