nuffnang

nuffnang LR

Sunday, May 29, 2011

Jalan-Jalan Cari skybridge



Hi dear readers!

Last week, Eric mengikut rombongan ke Ibu kota Saudi iaitu Riyadh. Ok this time I just share some picture of the kingdom tower yang berketinggian lebih kurang 302m yang mempunyai 99tingkat. Bangunan pencakar langit ini juga di kenali sebagai al-Mamlaka tower. for the time being bangunan ini adalah bangunan tertinggi di saudi yang menjadi mercu tanda di Riyadh. 

Antara kegemaran orang arab ialah membina sesuatu yang bakal menjadi nombor satu atau yang pertama di dunia. Al-Mamlaka Tower ini di bina sebagai bangunan berlubang yang tertinggi di dunia. (tetapi telah menjadi ketiga setelah pembinaan bangunan SWFC-Shanghai World Financial Center dan Tuntex Sky tower). Bangunan ini dimiliki oleh Putera Al-Waleed Bin Talal (keluarga Di raja Saudi) yang menempatkan office, Hotel (Four Seasons Hotel Riyadh) dan Shopping Mall. Al-Mamlaka tower juga telah menerima anugerah pemenang bagi rekabentuk 'Best Skyscrapper of the World for Design' pada tahun 2002.
Al-Mamlaka Tower
Night view
Front view
Side View
Center View From Skybridge at 99th Floor
Inside Skybridge view dgn lantai yang melengkung
sebenarnya kamera tidak dibenarkan untuk digunakan di dalam skybridge tapi wa belasah bawa juga! dilarang sebab nak berniaga snap picture pakai DSLR yang pakai tripod dalam gambar di atas. sekali snap 20riyal kot dan dapat gambar size 5R tapi tak bagi softcopy lak tu. 
Shopping Mall at the lower level
Walaubagaimanapun saudi bakal membina sebuah lagi bangunan pencakar langit yang akan didirikan di Jeddah yang pasti membuat Burj Khalifa kelihatan pendek iaitu Jeddah Kingdom tower. Bangunan yang berketinggian 1.6 km!!(1 mile)



2 comments:

  1. huish berlumber-lumber manusie manie buat bngunan tinggi2..nak kiamatla ni

    http://ournext.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. susunanan bangunan die nampak tersusun..kat malaysia kurang tersusun sikitlaj..

    http://ournext.blogspot.com/

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages