nuffnang

nuffnang LR

Tuesday, October 04, 2011

Episode 48: Dugaan Seruan Haji





Ada orang kata nak menunaikan haji ni memang banyak dugaan, betul ke? Entah lah aku sendiri pun tak tahu nak jawab. Mungkin ada yang di uji sebelum menunaikan haji, maybe semasa on the way untuk menunaikan haji, maybe ketika menunaikan haji atau kesemua sekali. Aku.. belum lagi haji, niatnya mahu menunaikan haji tahun ni, kerana menunaikan haji tulah niat pertama sejak hari aku pergi interview untuk bekerja di saudi dulu.

Hajatnya nak pergi tahun lepas, tapi agak terlewat dan blur tak tau proses cemana. Tahun ni, nampaknya alhamdulillah, ramai warga malaysia yang nak menunaikan haji, dan informasi mengenai haji banyak di bincangkan di laman web kelab rakyat malaysia Jubail (KRMJ). Alhamdulillah, dari awal lagi dah register nama mengikut list yang diberikan. Tapi apa yang berlaku adalah diluar dugaan.

Sebelum balik bercuti raya puasa, memang company dah bank-in gaji untuk bulan July dan August, tapi semuanya aku withdraw dari ATM untuk bawak balik malaysia. Nak raya.. memang le banyak guna duit, semua convert ke ringgit. Buat apa? Servis kereta, beli tu, beli ni, masuk bank, buat raya, tapi tertinggal dua ribu tak convert, hinggalah balik semula ke Saudi. Di dalam bank saudi ada tinggal beberapa belas ribu yang belum di usik. (Perlu di ketahui, sistem perbankan saudi dan bank malaysia adalah sistem yang agak berlainan dan agak rumit untuk memindahkan wang sesuka hati. kena convert to USD then Convert lagi sekali to the desired currency- manyak rugi ma! nak trade in 'biskut'? lagi rugi ma!)

Rupa-rupanya duit dalam bank yang tak diusik tu masih belum cukup untuk menampung cost untuk menunaikan haji. Campur lagi dengan duit dua ribu yang tak sempat convert pun tak cukup untuk cover all the cost. Dahla company package haji tu pakai terms 'first come first serve'. Memang la kat dalam bank di malaysia ada duit, tapi 'I tak rela you' nak convert balik k! (hahaha) Dalam kesempitan tersebut terfikir, takkan la nak pinjam dengan orang ribu-ribu kan? Aku ni jenis yang tak suka berhutang, lagipun takkan nak tunaikan haji dengan duit pinjam.


Semuanya kerana tersilap budget. ingatkan bila dok kat saudi cost untuk haji around lima atau 6 ribu je. tapi rupa-rupanya 8500 tu! dua orang jadi 17K! tu belum lagi duit belanja dan duit hady. serabut gak kepala pikir cemana nak cekau duit. takkan nak pakai credit card, iqama dah nak expire, lepas expiry date bank account kena freeze! Ni betul-betul kes naya double trouble. Tahun depan dah nak balik, jangan tak sempat beb nak datang balik entah bila.


Apabila kebuntuan memikirkan masalah kewangan ketika kat office, semasa sedang browsing email, tiba-tiba terpandang flight booking dalam inbox untuk flight balik raya lepas. Yes! Why didn't I think of that on the first place?! Rupa-rupanya flight ticket belum claim lagi. Apalagi terus shoot email untuk claim balik flight ticket. dua tiga kali follow up. check pun keluar. 


Pergi bank nak cashkan check, iqamah lak takde (return for renewal) bila mengadap pegawai bank aku cuma bagi fotocopy iqamah je.
"any other proof of identity?" tanya pegawai bank.
Aku pun terfikir, takkan nak bagi IC malaysia, sah-sah mamat arab ni tak tau. Baru teringat ID card yang terjuntai kat pocket baju uniform, pakai ajelah ID card kerja, pegawai bank tu tengok je ID card sambil check nama dalam fotocopy iqamah, terus ambik duit dan duit bertukar tangan. 


Malam tu jugak pergi settle payment 17K, takut pegang duit kat tangan terguna untuk benda lain lak. Wang yang lebih boleh la buat belanja harian campur dengan duit emergency sempat la bernafas sehingga dapat gaji bulan september. Alhamdulillah.. 

Semoga Allah permudahkan urusan fardu haji pada musim haji yang bakal menjelang dalam sebulan lagi.


ps: I might slow down in writing blog sebelum haji sebab nak study bab-bab haji. however, aku ni selalunya jenis yang gatal tangan.. insya'allah ada blog-blog yang akan di post. this is why semalam tak berapa tidur lena sebab lama tak post blog. am I addicted?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages