nuffnang

nuffnang LR

Saturday, October 20, 2012

Heroes Of Islam (Sallahudin Al-Ayyubi)


Seperti yang dijanjikan, kita akan memperkatakan pula tentang tokoh perang Salib, tidak lain dan tidak bukan iaitu Sallahudin Al-Ayyubi Pedang Allah yang kedua.

Sallahudin berbangsa Kurdish (mereka bertutur dalam bahasa kurdish tetapi menggunakan karakter arab utk menulis). Ibunya pernah bermimpi yang anak dalam kandungannya itu bakal menjadi Pedang Allah. Beliau seperti mana kanak-kanak dizaman itu menghafaz Alquran sejak dari kecil. Minat beliau lebih kepada menjadi seorang ulama', namun pakciknya melihat beliau mempunyai bakat yang hebat untuk menjadi pemimpin yang gemilang. 

Beliau lahir dizaman Jerusalem sudah dibawah taklukan tentera salib Pada ketika itu, umat Islam berada dalam keadaan yang sangat lemah dan hina Masing-masing hidup mementingkan diri sendiri, menjadi barua kepada tentera salib, kerana takut diserang. Tiada siapapun memikirkan untuk merampas kembali Jerusalam dari jajahan Tentera Salib, yang diketuai oleh sekumpulan panglima yang kononnya tidak akan kalah dalam perang, iaitu the knights of templar.


terdapat tiga kerajaan Islam yang utama, kerajaan Seljuk Islam di Eropah, Kerajaan Abbasiyyah di Baghdad dan kerajaan Fatimayyah di Mesir. Kesemuanya dalam keadaan yang sangat lemah kerana ketua kerajaan yang tidak berkaliber dan memntingkan keduniaan
Tugasan pertama beliau ialah menjadi ketua polis di Damascus, pada usia yang muda, beliau telah membawa kembali keamanan di Damascus. kemudian atas permintaan kerajaan fatimayyah sendiri, beliau dihantar ke mesir utk menjadi ketua di sana...dari situlah mulanya gerakan utk menyatu-padukan orang-orang Islam. Beliau mengambil masa 10 tahun berperang semata-mata untuk menyatukan orang Islam disekeliling Jerusalam. Dan seperti diketahui dalam sejarah, beliau akhirnya merampas Jeruslam dari tenteta salib selepas hampir 90 tahun dibawah jajahan mereka,

sifat peribadi Sallahudin Al-Ayyubi ialah seorang yang sgt merendah diri, beliau tidak pernah megabaikan peminta sedekah, dan sangat menyayangi orang miskin. Pegawai kerajaan dikatakan terpaksa menyembunyikan sedikt harta kerajaan kerana jika diketahui oleh Sallahudin, beliau akan terus mendermakan nya kepada fakir miskin.Beliau juga seorang genius dalam peperangan, malah diiktiraf sendiri oleh orientalis barat. Beliau akan memastikan dalam setiap peperangannya, kematian dipihak muslim adalah paling minima. malah Richard the lion heart, yang dianggap panglima terhebat dari eropah sendiri mengaku, selepas pertempuran yang ketiga, bahawa mustahil jerusalem dapat dirampas selagi sallahudin ada disana.

Dan seperti juga pedang Allah yang pertama, Sallahudin juga wafat bukan dalam peperangan. Sudah ditakdirkan, pedang2 Allah tidak akan mati dalam medan peperangan. 

Semoga kita mndapat iktibar daripada cerita one of the great heroes in Islam ini. Insya-Allah. 

Minggu depan, Insyaallah tokoh yang seterusnya ialah Sultan Muhammad Al-Fatih (The great Conqueror)!

Credits to my friend Reduan for sharing this story

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages