nuffnang

nuffnang LR

Tuesday, October 09, 2012

Imam Ahmad Bin Hanbal


Kali ini just sharing some stories about Heroes Of Islam posted from my friend in Australia.

Imam Ahmad Bin Hanbal, imam kepada mazhab Hambali yang kini menjadi ikutan dikebanyakan negara2 arab.

Imam Ahmad dikenali sbg seorang yang sangat merendah dirinya, petah berbicara,cerdas pemikirannya dan teguh pendirian. Menghafaz 1 juta hadis (termasuk sanadnya) dan menurut Imam Abu Daud (anak muridnya) beliau tidak pernah langsung berbicara tentang dunia semasa beliau mengajar, sehinggakan mereka merasakan yang mereka sedang hidup di alam akhirat..

 Beliau hidup dizaman fahaman mu'tazilah begitu berleluasa sehingga mempengaruhi khalifah. Khalifah A-lmakmun pada ketika itu telah arahkan ulama' yang menetang fahaman mutazilah agar ditangkap dan diseksa sehingga ramai yang mati. Namun selama 28 bulan Imam ahmad telah diseksa dgn begitu teruk, beliau tetap dgn fahaman golongan sunnah waljamaah. Akhirnya pada zaman Khalifah Almu'tasim, imam Ahmad telah dibebaskan, itupun setelah penduduk Baghdad mula menunjukkan kemarahan akibat kejamnya Khalifah.
Untuk pengetahuan, fahaman muktazilah bermula apabila seorang anak murid Imam Hasan Al Basri bertanyakan kepada gurunya, apakah hukumnya jika seorang mukmin melakukan dosa, maka dijawab Hasan Al Basri, bahawaorg itu masih lagi islam dan tidak kafir. Namun, akibat dari pengaruh Khawarij (puak yang suka mengkafirkan muslimin temasuk sahabat) yang kuat, muridnya itu idak dapat menrima jawapan gurunya lalu keluar dari kumpulan itu dan mula menyebarkan fahaman muktazilah.
Sekadar gambar hiasan sahaja

Fahaman ini makin berkembang sehinnga ramai para khalifah yang terpengaruh, sehinggalah Khalifah Al Makmun yang begitu keras, telah mula membunuh dan menangkap sesiapa sahaja yang tidak menerima fahaman muktazilah.

persoalan sama ada Al-quran itu makhluk atu tidak, menentukan sama ada rakyat itu bebas atau ditangkap. Bagi fahaman sunnah waljamaah, Alquran ialah kata-kata Allah dan ia bukanlah makhluk, namun muktazilah berpendapat sebaliknya.

Imam Ahmad terus teguh dalam pendiriannya, walaupun diseksa selama 28 bulan setiap hari dgn seksaan yang berat..Pada ketika hari kematiannya, dikatakan jenazah Imam telah disolatkan oleh 600,000 penduduk Baghdad, malah 20000 org buka islam yahudi dan nasrani turut keluar memberikan penghormatn terkahir kepada Imam Ahmad Bin hanbal, 

Keteguhan Imam Ahmad Bin Hanbal, secara tidak langsung menyumbang kepada kekalnya dan suburnya amalan dan fahaman ahli sunnah waljamaah yang kita anuti sehingga ke hari ini....Wallauhalam. 

PS: Berlaku beberapa masalah teknikal berkenaan dengan spam menyebabkan 7 comments bounce dan auto deleted sejak 2 minggu lalu. harap maaf di atas segala kesulitan...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages