nuffnang

nuffnang LR

Thursday, October 18, 2012

Kisah Benar Pekerja Asing - Part II


(sambungan dari PART I)
guard memulakan kisah hidupnya
"berhutang sebanyak tiga puluh ribu ringgit selepas beberapa lama berkahwin dan mempunyai anak. pertanian hanya cukup untuk menampung kehidupan keluarga sahaja, tetapi hutang mesti tetap dibayar hingga habis, jadi saya datang ke sini untuk menghantar wang kepada keluarga dan membayar hutang... bekerja disana bayaran terlalu rendah dan mungkin tak dapat membayar hutang hingga habis" 

"walaupun kos hidup di sabah lebih murah, malangnya bayaran gaji juga lebih murah, ditambah pula dengan kos penerbangan yang lebih jauh untuk pulang ke kampung dengan tiket yang lebih mahal."
"anak perempuan saya akan kahwin tak lama lagi jadi saya mesti simpan wang untuk membeli tiket penerbangan balik ke pakistan."

lama juga Azman berbual dengan Guard tersebut sambil menunggu suhu paip sementara turun sebelum menyambung ujian keatas beberapa buah mesin. Banyak yang Azman tahu mengenai kehidupan penduduk miskin di pakistan, mungkin tidak semua, mungkin hanya di sesetengah tempat sahaja. bayangkan dengan hanya pinjaman 30 ribu guard tersebut terpaksa bekerja hingga lebih 20tahun untuk melangsaikan hutang..





Azman tahu gaji guard asing pada masa itu jauh sekali untuk mencecah 4 angka. dengan wang gaji itulah yang digunakan untuk segala-galanya, sara hidup, bayar hutang dan tiket penerbangan pulang. 

selepas perbualan petang itu kelihatan guard itu lebih senang didekati dan tidak lagi mengelakkan diri malah bertegur bila berselisih dengan Azman. di tepi kilang itu terdapat sebuah bilik kontena yang disediakan untuk guard-guard dan cleaner warga bangladesh yang bekerja di situ. kontena itulah yang dijadikan sebagai tempat tinggal mereka. 

tetapi atas sebab yang tak dapat di elakkan Azman terpaksa meninggalkan kilang tersebut. di hari-hari terakhir sebelum meninggalkan kilang tersebut baru Azman tersedar rupa-rupanya mereka yang tinggal di dalam kontena tersebut berkongsi wang untuk membeli beras dan keperluan dapur. 

Mereka hanya makan dengan lauk ikan sekali sehari pada waktu tengahari dan apa yang lebih menyedihkan apabila ternampak mereka cuma nasi dengan telur atau cuma dengan kicap. jika diberi nasi dengan lauk ayam dan sayur, itu sudah cukup mewah bagi mereka. Alangkah bertuahnya kita tidak menghadapi masalah seperti mereka. 

PS: sorry sambungan cerita lambat di post. coming up next... tunggu...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages