nuffnang

nuffnang LR

Saturday, September 15, 2012

Annual Leave or Else II

sambungan dari part I (Read Part I)


Oleh kerana waktu temuduga di jadualkan pada waktu tengahari, lebih baik makan awal. breakfast Free di hotel memang di guna sepenuhnya supaya dapat tahan hingga selepas waktu temuduga. Setelah memandu masuk industrial area nun jauh ke dalam barulah terjumpa tempat yang dituju di hujung industrial area. tak jauh dari sarang buaya (taman buaya).

Eric turun dari keretanya untuk berjumpa dengan pengawal, tetapi di beritahu semua staff keluar lunch hour. ni la janji melayu suruh datang awal setengah jam, tapi apa pun tarak. ketika berjalan menuju ke keretanya eric terasa sesuatu yang tak kena dengan tapak kasut hush puppies yang sudah lama tidak dipakai, rupa-rupanya tapak kasut tersebut sudah rosak dimakan usia kerana sudah dua tahun tersimpan tanpa digunakan. nasib baik ada kasut spare.

Selepas keluar mengambil angin di resort berhampiran, dan ada copilot belanje aiskrim, eric kembali ke tempat temuduga. selepas hampir setengah jam menunggu, receptionist masih belum kelihatan. cuma seorang staff sahaja yang kelihatan selamba macam takde keje membaca suratkhabar di hujung kanan lobby yang luas. 

Lalu eric mendail telefonnya
"Hello erika"
"yes, hi eric completed the interview already? how was it?"
"I was waiting for half an hour already, there's nobody at the reception.."
"ok, I will call them rightaway" klik'
 kemudian barulah receptionist keluar dari dalam office meminta eric mengisi form, belum siap mengisi form, datang seorang staff lelaki meminta eric mengikutnya ke bilik interview, dan diperkenalkan dengan manager lelaki berumur awal 40an.

"Assalamualikum Mr eric, I am the one who spoke to you through the previous phone interview" kata encik manager
"Waalaikummussalam, nice to meet you"

Setelah lebih sejam di interview ketika sessi soal jawab.
"I see here you are asking for tuut* thousands for basic salary"
"I believe you are looking at previous salary range it should be above ten"
"Hhmmm... what figure is above ten?"
"If my rate in middle east is 26 I would ask the half of it for local multinational company and additional 3 days annual leave"
"Ok, what is the actual rate are you asking for?"
"Tuut* thousands and additional 3 days annual leave"
"Ok, but why do you need additional annual leave?"
"Because the driving from my hometown will take a minimum of 12hours, losing 2days on the road and the annual leave offered is less than any other company I worked before"
"We are just following our company policies" (ye ke? biar betik? jumlah annual leave macam engineer fresh entry level untuk manager? nak tunggu 2 tahun baru tambah sehari macam lambat sangat dowh!)

Selepas wrap up negotiation, eric kembali semula ke lobby dengan diiringi engineer yang sedang bertugas, dan diberi payung untuk kembali ke lobby kerana hujan yang agak lebat di luar. di lobby eric melengkapkan form dan meninggalkan kawasan perindustrian tersebut. 

sebelum pulang sempat lagi keluar bersiar-siar di bandaraya buat pertama kali di situ. hajatnya nak melawat universal studios, tetapi timing dan hujan lebat membataskan segala plan. Maybe next time with some other person driving. selepas lunch dengan mee bandung yang sinonim di situ kereta terus dipandu ke lebuhraya menuju ke utara.. 
Aiyakkk!!

Selepas sampai di ibu kota eric revised balik iklan company tersebut, range yang di beri lebih seribu dari rate eric minta termasuk bonus hingga 6 Bulan! kalau dapat? 'masakkkk!!' 

PS: rupa-rupanya ramai rakan yang bekerja di saudi menetap ni negeri ini dan pernah bekerja di negeri ini di salah satu company petrochemical yang terkenal di kawasan perindustrian berdekatan.
PS2: kerana ada suara-suara sumbang dan stalker yang suka cakap besar should I stop writing? aku kenal that stalker thru their IP and location, kalau blogger boleh block dah lama aku block mamat berlagak seekor ni. I know this guy dan bila dia nak sembang aku buat macam takde orang bercakap. readers yang lain I need your comment about this case... :)


2 comments:

  1. Eric, jangan sia-siakan bakat yang ada. akak rasa ramai yang follow blog eric. komik dan sketsa entry eric can light up our life tau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak. komik & sketsa makan byk masa utk buat kalau tak bz boleh la buat.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages