nuffnang

nuffnang LR

Saturday, September 08, 2012

Gimme Back My Money!

Perbualan minit-minit terakhir eric di tempat kerjanya selepas bersalam dengan rakan se'department' termasuklah bosnya yang kelihatan seperti serba-salah. eric biarkan sahaja bosnya yang kelihatan terpinga-pinga lalu berjalan selamba menuju ke meja kakitangan tempatan brunei yang berurusan untuk tiket penerbangan pulang ke Malaysia.
"Eric.. why did you resign..?" tanya minah brunei tu
"There are some few reason.."
"Why? Kat brunei ni takde apa kan?" (tau pun)
"Emm.. maybe"
"Brunei ni boring kan?"
"Yup... VERY..!"
"Uuuiii... teruknya.." 
"hehehe.. Thanks for the ticket.."
"Nanti jumpa lagi ya''
"I don't think so.. unless you work in malaysia"
"goodluck in your next job"
"goodbye.."
"Bye.."




Dan eric terus berjalan menuju keluar dari pejabat. Tiada perasaan sedih pun terdetik di hati eric melainkan perasaan gembira untuk meninggalkan pekerjaan yang tidak di sukainya.

Tinggal seminggu lagi sebelum pulang itulah masa untuk urusan menghantar barangan pulang ke malaysia dan mengiklankan di papan iklan pasaraya mengenai barangan untuk di jual. selepas satu jam menampal iklan menjual TV, ketika sedang berbuka puasa eric mendapat panggilan telefon untuk membeli Tv yang baru dua bulan diguna. manakala astro decoder dan satelite disc di jual beberapa hari kemudian.

eric hanya berterawih di rumah sahaja kerana banyak kesilapan dalam bacaan surah termasuk al-fatihah dari imam muda di masjid berdekatan. lebih baik buat bersendirian di rumah daripada tidak khusyu' bersolat kerana terasa macam nak pergi memperbetulkan sendiri sebutan imam tersebut. 

apa yang membuat eric tidak senang duduk ialah gajinya masih belum di release hingga sehari sebelum pulang. bila ditelefon eric diberitahu gajinya masih belum di approve oleh bosnya. inilah berbezaan besar antara arab dan brunei. Syarikat arab akan membayar sepenuhnya gaji kepada pekerja secara cash in full amount supaya tidak berhutang dengan pekerja apabila pekerja mahu pulang. tetapi tidak begitu di Brunei. walaupun sudah lama pulang ke Malaysia masih ada lagi ribuan ringgit yang masih belum dibayar kepada eric.

Ps: in my own opinion orang malaysia yang pernah bekerja di middle east mungkin tak akan bekerja lama di Brunei, mostly. mungkin tidak semua, rambut sama hitam, hati lain lain...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages