nuffnang

nuffnang LR

Wednesday, September 12, 2012

Annual Leave or Else...


selepas seminggu cuti hari raya berakhir, eric harus meninggalkan hometown untuk menghadiri sessi temuduga kedua secara face to face kerana eric telah di interview company yang sama melalui telefon sebelum pulang dari brunei lagi. 

Pada awalnya interviewer mahu sessi temuduga dilakukan sebelum raya, tatapi eric terpaksa menolak kerana masa terlalu singkat dan bakal mengalami kesesakan lalulintas untuk pergi dan balik lebih-lebih lagi dalam musim perayaan. maka sesi interview ditunda selepas raya. tetapi sekali lagi ditunda kerana masa yang di plan seterusnya adalah ketika orang ramai mulai pulang ke negeri atau ibukota untuk kembali bekerja. akhirnya temuduga di tunda lagi seminggu selepasnya.
dua hari sebelum bertolak eric terasa berat hati kerana emaknya tidak berapa sihat. tetapi eric terpaksa pergi juga kerana telah dua kali menunda interview tersebut. dan sehari sebelum interview, selepas subuh terus bertolak ke negeri yang dituju. negeri ini pernah dilawati eric hanya sebanyak tiga kali, sekali atas urusan mesyuarat kerja dan dua kali kerana menghadiri kenduri dan kematian. dan itulah kali pertama eric memandu dari hometown ke negeri tersebut sejauh 666km termasuk beberapa jalan pintas.

masa yang diambil adalah lebih dari 11jam termasuk berhenti beberapa kali untuk makan, solat dan mengisi minyak (bukan dalam musim perayaan) kalau musim perayaan mungkin eric terpaksa mengambi masa lebih dari 16 jam, yang mana dengan jumlah masa yang sama eric boleh sampai ke kota suci mekah yang jauhnya lebih kurang 1400km dari rumahnya di saudi dahulu yang kadangkala dipandu mencecah kelajuan 180 ke 220kmj. cuma di malaysia sahaja eric kadangkala mengikut hadlaju yang ditetapkan kerana telah beberapa kali terjerat dengan speedtrap.

selepas perjalanan sejauh dan selama itu, eric mula terfikir "this state should not be in my list" kalau ginilah gayanya, tiap-tiap kali nak balik beraya 'masak' la spend masa dalam kereta! jadi malam sebelum interview sesuatu telah dirancang untuk negotiation. samada increase the day of annual leave or increase the salary rate, dalam kata lain sengaja untuk mengurangkan possibilities daripada diterima bekerja di situ! 

bersambung... (alaaa... hehehe)

(Read Part II)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages