nuffnang

nuffnang LR

Sunday, October 28, 2012

Temuduga Middle East Lagi?

Hi guys and gals, tengok tajuk aje dah tau apa cerita yang nak di ceritakan kan? Interview ni lah yang paling last, paling lama dan paling susah. kenapa paling lama? dalam sejarah sendiri, interview paling lama ialah dari 8 pagi hingga 7:30 malam ketika pertama kali mendapat kerja di saudi dulu (termasuk waktu menunggu untuk interview session kedua). tapi yang ni sehari setengah hingga ke hari berikutnya kena datang lagi.

Kenapa Paling susah? cuba bayangkan kena lalui satu exam kemudian dua sessi interview termasuk technical interview. dan hari berikutnya technical exam lagi sekali baru final technical interview. this is how its started after the first day end.

"The manager likes you, however you have to come again tomorrow morning for another technical exam. then we see how's it going to be"
"what time tomorrow?"
Senior HR arab yang beruban itu bertanya kepada pembantunya
"7:30 morning"
"ok I'll see you again tomorrow, Thank you"
balik dari interview hari itu semalaman eric terasa jiwa kacau. makan pun tak lalu, tidur pun tak lena, tetapi mandi tetap basah!
keesokan harinya awal pagi lagi eric dah pun berada di tempat yang sama, kelihatan beberapa warganegara India yang flight dan hotel mereka di sponsor oleh company tersebut sedang menunggu untuk di temuduga. selepas hampir sejam menunggu eric memasuki bilik exam dan kemudian masuk seorang arab muda yang juga berjawatan senior HR masuk kedalam bilik dan menyerahkan kertas peperiksaan.

"owh! Its you again"
dalam hati eric mulai terasa panas hati, mamat arab mangkuk ni apehal tak puas hati dengan aku ke lepas interview semalam? Hari sebelumnya, boleh dikatakan hampir kesemua candidate tak puas hati dengan soalan-soalan yang di utarakan oleh mamat arab muda yang berlagak ni. selepas interview ada juga yang memaki hamun mamat arab ni ketika 'mengumpat' berbual dengan candidate lain. contohnya "si mamat arab tu perangai memang macam lahanat" (not me, I just listen)

"you start at 8:25 and stop exactly after one hour." kata mamat mangkuk ayun tu serius
tapi eric buat selamber je, terus tulis nama dan mula menjawab soalan. soalan terbahagi kepada 7 bahagian soalan technical termasuk, objective, subjective dan bahagian terakhir soalan essay. semua soalan dijawab dengan tenang kecuali... soalan essay. 4 soalan essay tetapi satu pun bukan dalam bidang eric! tapi ok la kalau dapat that position susah gak hidup, position yang biasanya position paling banyak kerja setiap hari!

selepas mununggu untuk di interview technical lagi sekali, eric ternampak kertas exam sendiri di atas meja pembantu semasa berbincang dengannya. section 1 sampai 6 ditanda pada box excellent, tetapi section 7 tidak. tak lama selepas itu giliran eric dipanggil interview. selepas beberapa banyak soalan technical ditanya dan berjaya dijawab, Eric memberitahu kepada encik interviewer memang tiada pun position yang ditawarkan untuk interview tersebut bersesuaian dengan pengalaman kerja sebelumnya. langsung tiada engineer position melainkan trainer, supervisor dan technician. pening interviewer memikirkan hal tersebut.

encik interviewer meminta dihulurkan file certificate eric kepadanya, satu persatu sijil dan recommendation letter eric di bacanya.
"you have been working with petronas before"
"It was more than seven years ago"
"I don't know what position that i could give you, do you really want to work with us?"
"yes"
"okay let me think...." lama juga eric menunggu position yang akan diberikan
"do you know about this equipment?"
"yes, this is common equipment in any plant"
"I need you to supervise the work on this equipment in the plant, lead the work and train the worker in the plant, can you do this?"
"inshaallah I will try" jawab eric jujur
"I give you this position but remember.. you must study about measurement, tools and equipment before you accept this position"
"okay, I try" jawab eric walau sedang confuse
"good luck"
"Thank you."

beberapa minit selepas keluar dari bilik interview, nama eric dipanggil
"encik eric, sebenarnya you dah dapat, cuma position ni lain dari position yang ditawarkan."
"masalahnya salary pun takde pun dibincangkan dalam interview dengan HR, jadi macamana?" tanya eric.
"beginilah, encik balik dulu, kami akan email document yang perlu encik isi, tapi jangan buat medical check-up dulu hingga dapat offer letter. bila dapat offer letter kalau encik setuju baru proceed"
"okay" kata eric sambil bersalam dengan pembantu tersebut.
Jiwa Kacau

semasa dapat kerja dengan company saudi dulu Eric gembira. tetapi mendapat kerja semula di timur tengah kali ini perasaan agak berlainan, nak kata gembira pun tak, sedih pun tak, bila memikirkan position baru risau pun ada la sikit, dengan tak tahu berapa basic gaji, walaupun menyedari gaji minimum yang ditawarkan memang lebih dari engineer di Saudi dan dibayar dalam matawang US Dollar. Buat masa ini eric betul-betul rasa blur...

2 comments:

  1. woo.. kalo boleh improve kerjaya. why not?

    ReplyDelete
  2. Salam eric...honestly i think u better take this challenge coZ if they offer u that position...means they know ur capability...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages