nuffnang

nuffnang LR

Wednesday, April 13, 2011

Jubail Episode 35: Ziarah Madinah (story) Part II






Tiba-tiba sisi depan bas bergesel dengan sebuah kereta pak arab yang masih baru! nampak aje kereta dan bas bergesel terus tuan kereta yang tadinya tak tahu mana satu dalam ramai orang, tiba-tiba berdiri depan bas berhadapan dengan driver sambil marah-marah. beberapa orang di luar bas yang melihat kejadian menyuruh bas berundur sedikit. bas hanya boleh berundur sedikit sahaja kerana dibelakang terdapat bas lain yang sedang beratur menunggu giliran untuk masuk ke tempat parking.  kesan geselan menyebabkan lekuk yang agak teruk pada sisi kanan belakang kereta baru tersebut. 

tuan punya kereta menunggu kira-kira 15meter di hadapan bas, hanya menunggu masa nak me'laser' apabila bas melepasi laluan sempit tersebut. apabila bas melepasi laluan, driver drive terus je tak menghiraukan tuan punye kereta lalu terus cabut, kang payah lak nak berurusan (sebenarnya tuan punye kereta suruh blah kot). peronda polis yang berada tidak jauh dari situ pun buat 'derkk' je. lalu bas menuju ke destinasi seterusnya meninggalkan tuan kereta arab tadi menggaru kepala bersendirian. (api yang membara di dalam hatinya siapa yang tau)oh!


bas tiba di Masjid Qiblatain (masjid dua Kiblat). eric pun seperti biasa mendirikan solat sunat didalam masjid tersebut. sedikit sejarah tentang masjid qiblatain. masjid ini pada asalnya berkiblatkan masjidil Aqsa. pada tahun ke-2 hijrah wahyu diturunkan ketika rasulullah sedang bersolat menghadap ke masjidil aqsa, wahyu:


"Sesungguhnya Kami (sering) melihat mukamu mendongak ke langit, maka sesungguhnya kami memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai, palingkanlah muka mu ke arah masjidil Haram, dan dimana saja kamu berada, palingkanlah mukamu kearahnya, dan sesungguhnya orang-orang (yahudi dan nasrani) yang di beri alkitab (taurat dan Injil) memang mengetahui, bahawa berpaling  ke Masjidil Haram itu adalah benar dari Tuhannya, dan Allah tidak sekali-kali menangguhkan dari apa yang mereka kerjakan" 


lalu Rasulullah menghentikan solatnya seketika lalu meneruskan solatnya dengan memindahkan kiblat kearah masjidil Haram. daripada peristiwa inilah masjid ini dinamakan demikian.


(sambung cerita)
kemudian rombongan dibawa melawat ke jabal uhud (bukit uhud) tempat dimana berlakunya perang uhud. dimana 3000 tentera Quraisy memerangi tentera muslim yang cuma sepertiga dari bilangan tersebut. perang membalas dendam kaum quraisy atas kekalahan mereka pada perang badar. panjang ceritanya nak pendekkan pun susah kang bersambung lagi, kalau nak tau sila comment request insya'allah diceritakan dalam tajuk lain. 


dibukit uhud tidak ramai yang turun dari bas kerana hampir kesemua penumpang pernah melawati bukit berkenaan, cuma 4 ke 7 orang sahaja yang turun melawat tempat tersebut. Berhampiran bukit Uhud terdapat banyak gerai menjual kurma, herba, buah zuriat dan macam-macam lagi. Oleh kerana tak pernah menjejak kaki kesitu eric tidak melepaskan peluang mendaki bukit uhud yang tak berapa tinggi tersebut, begitu juga dengan 'mangsa kidnap'nya, eric boleh turun sambil berlari tapi yang di kidnap... jangan harap, altophobia.. slow le sikit. sebab itulah mereka menjadi penumpang paling lambat naik bas, hingga driver bas panggil cepat-cepat naik bas. dah le tu naik je bas buat-buat tersengih macam kerang busuk hehehe (sengal la ko ni eric).


destinasi terakhir ialah hotel. eric sendiri pun tak tau hapekenamanya hotel ni, mana diorang dapat pun lagi la menyegalkan neuron-neuron dalam fikiran eric. dah la tu, dia punye lift fuh! old skool zaman bila ntah. (biasanya lift pakai sliding mechanism, yang ni buka tutup macam pintu, horror dowh!) dah la tu, jauhnye dengan masjid nabi. walaupun begitu, eric menganggapnya sebagai cobaan... 


selepas selesai mandi dan menukar pakaian, eric terus ke masjid, tetapi sekali lagi cobaan melanda, mana masjid? 
eric cuma mengikut dari mana suara speaker masjid, dalam mencari arah masjid ternampak beberapa india menuju ke suatu arah, jadi eric follow aje diorang yang nampak gaya macam nak pergi berjemaah di masjid. kena lak melintas jalan besar, mak ai jauhnya masjid dengan hotel. selepas melintas jalan besar tersebut barulah nampak menara masjid. eric berfikir sendirian, lain kali nak register nak tau lokasi hotel dulu, kalau hotel ni lagi alamatnya "hari pun malam", kirim salam ajelah.
seems familiar?
akhirnya eric tiba di gate masjid, kelihatan encik mutawwa dan isterinya cuma menunggu orang habis solat kerana pintu masjid dipenuhi makmum yang sedang bersolat. Eric juga tak sempat solat zohor berjemaah. setelah selesai solat zohot dan solat sunat didalam masjid, eric pulang membeli lunch dan balik ke hotel, eric berbaring keletihan hingga terlelap hingga terlepas timing solat asar (alamak terkantoi sudah )- azan zohor pun tak dengaq! gile jauh la hotel ni! (banyak la ko punye alasan eric). 


Eric hanya berjemaah di masjid pada waktu maghrib dan isya' sahaja hari itu. selepas maghrib eric mencari makam nabi (kubah hijau) mengirimkan salam family dan rakan, tak dapat pun nak bersolat di raudhah kerana terlampau ramai orang yang sesaja lepak baca quran lama-lama sampai tak bagi space kat orang lansung. 


selepas solat isya' barulah eric membeli dinner dan balik makan di hotel, selepas makan, sempat lagi pergi survey harga sewa bilik hotel-hotel yang berhampiran dengan masjid. range sewa hotel adalah antara 200 hingga 800riyal,  200 tu kira okay la dah la besar, dekat lak tu dengan masjid (kerana hampir semua hotel belakang masjid tu di survey, eric sendiri terlupa nama hotel tersebut)


keesokan harinya ketika eric sedang menunggu Dol untuk berjumpa di masjid, eric berfikir lebih baik pergi melawat makam nabi. eric juga berharap agar mendapat ruang untuk bersolat di Raudhah. ketika sedang beratur untuk menuju ke laluan berhampiran baabussalaam, eric mengikut beberapa orang yang secara tidak sengaja terikut jalan pintas. ketika itu Raudhah ditutup untuk kerja-kerja pembersihan. tiba-tiba perjalanan tersekat kerana terlalu ramai yang cuba mencari ruang untuk bersolat di ruang yang sempit. 


apabila eric berdiri berhampiran dengan mimbar, pengawal di atas mimbar mengarahkan tukang cuci membuka penghadang yang menutup ruang raudhah. tatkala nampak sahaja penhadang di buka sepantas kilat semua orang menyerbu berebut masuk, tak sampai 5 saat raudhah dipenuhi orang. eric terpinga-pinga seketika, ketika itu tukang cuci menarik tangan eric kedepan menyuruh eric solat di satu ruang kosong yang muat untuk seorang bersolat dengan selesa di raudhah. eric sendiri hairan, tempat itu seolah-olah di reserve untuk dirinya. subhanallah! 


eric terus mendirikan solat disitu. selepas selesai berdoa, eric memberi tempat tersebut kepada pakcik tua yang sedang mencari ruang di Raudhah. eric berlalu untuk menziarahi makam nabi dan sahabat lalu keluar untuk menunggu dol tiba. selepas bertemu dol dan bersolat jumaat bersama, eric bergegas pulang kerana driver bas telah inform akan menunggu sebaik sahaja solat jumaat selesai.


Raudhah: Sabda Rasulullah SAW: "diantara rumahku dan mimbarku adalah taman diantara taman-taman di syurga" (salah satu hadith dari 5 hadith- correct me if I'm wrong)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages