nuffnang

nuffnang LR

Saturday, November 26, 2011

Ep 51: Puak 110





Siapa yang termasuk dalam golongan puak-puak 110? Puak 110 atau di sebut sebagai 'one ten' sebenarnya salah satu puak yang terdapat di saudi arabia. dan bukan mereka yang menggelarkan diri mereka puak 110. tak tau lah samada puak yang digelar 110 ni sedar atau tidak diorang digelar puak 110.

asal gelaran 110 ni merujuk kepada electricity source yang diguna di arab saudi. standard electrical yang di guna oleh saudi adalah mengikut standard US, bialalah saudi semua nak sama dengan US, barulah 'ameriki style'! electricity source 'ameriki' terbahagi kepada dua, 110volt dan 220V. 110 hanya diguna untuk perkakas elektik yang tidak memerlukan voltage yang kuat seperti flat screen tv, computer dan sebagainya.

220 pula diguna untuk perkakas yang memerlukan power yang kuat seperti alat pemanas, air cond, electric oven dan sebagainya. berlainan pula dengan charger handphone, jika diguna pada socket 110 masa yang diambil lebih panjang untuk fully charged, jika dibandingkan dengan 220. secara keseluruhanya 110 ni agak kureng... ataupun tak cukup 'power'

orang saudi yang berpegangan islam sunni (macam kita) menggelarkan yang bukan sunni atau puak syiah sebagai 110. dari segi agama puak 110 juga mengaku mereka islam, tetapi pada hakikatnya mereka adalah dari kalangan orang-orang yang sesat. lihat cara solat sahaja sudah berlainan. dan didalam solat puak sesat ini terdapat doa laknat terhadap siti aishah dan beberapa sahabat rasulullah. dan tempat mereka bersujud mestilah ada alas seperti sekeping kayu, atau sekeping tikar mengkuang bersaiz 2x2 inci atau sekurang-kurangnya sekeping tisu.


jika kita bersolat di tempat solat yang di sediakan di pasaraya saudi, puak 110 ini akan bersolat di saf belakang secara berseorangan dan pasti ada tisu kecil ditempat mereka sujud. mereka tidak akan berani solat berjemaah melainkan di masjid mereka sahaja. asalkan keluar rumah sahaja mereka boleh solat jamak. jika di pejabat, mereka akan bersembahyang di dalam bilik dengan pintu bilik di lock.

di saudi golongan sesat 110 ini biasanya tinggal di satu kawasan yang hanya puak-puak mereka sahaja yang tinggal. kalau berhampiran dengan jubail mereka tinggal di qatif. mereka mempunyai masjid sendiri yang boleh di kenal pasti jika terdapat bendera hitam dikibarkan di masjid tersebut. dan ajaran yang mereka anuti ini berasal dari negara Iran. Ajaran ini juka pernah cuba di sebarkan dalam masyarakat malaysia di ketuai oleh seorang imam dari Iran, tetapi telah di banteras kerana termasuk dalam kategori ajaran sesat.


di Saudi secara lahirnya hubungan antara golongan sunni dan golongan 110 nampak seperti biasa sahaja, tetapi di belakang atau secara senyap mereka mempunyai perasaan yang berlainan atau tidak puas hati. dan baru-baru ini (sebelum musim haji) telah terjadi kejadian 'gang fight' antara kedua kumpulan ini hingga menyebabkan kematian. dan keadaan ini menyebabkan kesukaran kepada beberapa jemaah dari jubail kerana puak 110 yang menyebabkan kematian itu adalah dari qatif.


di tempat kerja, golongan 110 hanya akan duduk bersama golongan mereka sahaja. Mereka susah untuk dinaikkan pangkat jika bos mereka dari kalangan sunni. dan jika bos adalah dari kalangan 110 tentu sekali mereka akan menaikkan puak mereka. golongan pekerja bawahan 110 boleh dikatakan agak rajin tetapi in my opinion bila dah naik pangkat, sikap pemalasnya sama sahaja macam penduduk tempatan yang lain.


Dari segi nama sahaja penulis boleh mengetahui samada ada seseorang itu dari kalangan 110 atau tidak melalui nama keturunan mereka. dari segi fizikal, wajah mereka kelihatan pelik, dan orang arab tempatan mengatakan rupa mereka kelihatan hodoh. golongan 110 biasanya akan clean shave janggut mereka dan biasanya menyimpan misai sahaja. penulis juga mampu membezakan rupa antara 110 atau tidak. wajah mereka tiada kelihatan 'nur' seperti orang beriman. bagi kaum hawa pula, tak tahulah macamana nak beza kerana cuma nampak mata sahaja disebalik pakaian hitam. maybe boleh dibezakan ketika mereka solat menggunakan pelapik atau tisu.


PS: dalam penulisan seterusnya eric akan membahasakan golongan ini sebagai 110 atau kaum sesat sahaja. sebab isu ini agak sentitif.
Ps2: Kat Malaysia kita pakai voltage 240 (is this mean we are better? I think so hehehe..)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages