nuffnang

nuffnang LR

Sunday, November 27, 2011

Ep 52: Kajang Pak Malau




Dalam episode 30 (read episode 30) dulu aku ada cerita aku tukar tempat daripada plant styrene keluar ke admin building. Lepas bertukar tu banyak perkara yang berlaku, hingga satu tahap aku tengking project leader sendiri. well that's an old story, kalau leader tak buat keje kena tengking, in my opinion memang patut pun. 

up to this point, mamat tu adalah superior yang paling teruk yang aku pernah jumpa sepanjang karier aku. memang aku tak respect orang yang ikut ajaran sesat (syiah) atau arab sunni called as  Puak 110 (lagi pasal puak 110). kenapa mamat ni tak puas hati dengan aku? adakah kerana aku ni kelihatan seperti geng-geng mutawwa yang memang puak 110 ni tak suka?

lama gak aku rasa tak tulis blog sejak dapat berita pertukaran. sebelum bertukar, ada buat department farewell. mamat tu yang buat ucapan pembukaan dan aku.. aku malas nak buang suara buat ucapan, aku cuma sekadar bertukar department balik ke department asal aku, bukannya blah terus. dan aku tau, pertukaran ni maybe kerana aku ni agak rebel dan di takuti oleh leader sendiri hingga bila nampak aku ada dalam bilik, membuatkan dia agak 'goyang' untuk masuk bilik aku. Bila nampak mamat ni, I show no respect, and I show no friendly face. berselisih pun aku boleh buat tak tau. 

Nak dapat apa-apa approval dari mamat ni memang susah dan banyak soal dan banyak cekadak, walaupun sebelum kejadian dia kena tengking. dan minggu lepas ada satu document yang mamat ni tak nak sign, lepas tu buat tak tau. at first aku kira nak let go je, tapi at last aku pergi jumpa dengan contract administrator. bila aku cerita about this,terus je dia call secretary pakai phone speaker
"where is the manager?"
"the manager was on business trip sir" jawab secretary dalam speaker phone
"when will he return?"
"after middle of next week"
"who is the person in charge to replace him?"
"Mr mangkuk ayun sir" (bukan nama sebenar tetapi, perangai sebenar)
bila dapat extension number mamat tu dia bagitau
"get the signature of this guy and I will sign verify for approval"
"thank you." ketika aku keluar terus je dia call mamat mangkuk ayun tu.
aku balik ke bilik aku dan buat kerja macam biasa, sesaja je malas nak jumpa mamat tu, tak sampai 5 minit kemudian mamat tu berdiri depan bilik aku.
"can you come to my room for a minute"
aku pun pergi kebilik mamat tu, aku tau mamat ni dah kena 'tiaw' sama contract administrator dalam telefon. dah kena 'tiaw' baru nak menggelabah. lepas bincang seminit dua terus dapat signature. siap bagitau perkara ni boleh settle tak perlu bawak ke atas. (tau  takut) aku buat muka selamber je. Loser.. game over!


So last week aku pun start masuk dalam plant area, bukan styrene plant tapi ethylene Dichloride plant, plant terbesar dalam process area affiliate ni. berapa besar plant ni aku sendiri pun tak pasti sebab sepanjang aku kerja sini aku tak pernah menjejakkan kaki pun dalam area ni, mula-mula aku masuk area caustic, area caustic nak sama besar dengan styrene, cuma tak kena panjat platform tinggi-tinggi.


hari seterusnya aku masuk area lain. lalu satu kawasan brine aku terbaca satu warning sign "cancer hazard, authorized personnel only" lemah betul bila tengok sign tu. masa aku lalu depan pintu dari luar ternampak wap berasap sakan kat dalam tempat macam warehouse tu. ni le tak bestnye kerja petrochemical, mesti ada je chemical yang boleh buat sakit kronik, kat styrene lagi la, brain damage beb!


Jalan punye jalan, baru tersedar rupa-rupanya aku dah termakan buah langsat (sesat!), where the hell am I? sampai la aku terjumpa pagar plant paling belakang, baru aku boleh detect bearing GPS, lepas dua tiga kali buat plant walkabout barulah ok. well, walau kena tukar tempat at least aku gain experience berlainan petrochemical job, boleh masuk CV, boleh blah cepat. CV aku dah tak muat tiga mukasurat dowh! asyik tukar tempat je, dah boleh buat pantun kajang pak malau ni.


Kajang pak malau, kajang berlipat,
kajang hamba mengkuang layu,
kejang urat, bertukar tempat,
baik pulang ke Tanah Melayu!


PS: counting days, bila dapat bonus, dapat job baru, boleh la ca-alif = ca, ba-wau-ta = bot hehehe..

3 comments:

  1. bahaya jugak kerja tu eh...leh kena cancer, brain damage jugak...bhya nya terdedah dgn bahan kimia hmm

    ReplyDelete
  2. bahayanya kerja tu terdedah dengan chemical bleh bawak cancer, brain damage segala...ish3

    ReplyDelete
  3. nak buat cemana, mencari rezeki kat tempat camni

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages