nuffnang

nuffnang LR

Tuesday, April 03, 2012

Jalan-Jalan Di Kuwait Part II

(sambungan dari Part I klik)


Sekeping sijil (visa paper) di cetak oleh pagawai visa untuk setiap seorang pelawat dan diberikan kepada pembantu warganegara India. Pembantu itu menampal tiga keping stamp berharga 1dinar pada setiap visa dan di fotocopy untuk simpanan imigresen dan visa original diserahkan kepada pelawat. Eric meneliti visa tersebut. Rupa-rupanya visa tersebut valid untuk 3 bulan! Mungkin itulah sebab profession tertentu sahaja boleh memasuki sempadan Kuwait, mungkin untuk mengelakkan dari pendatang yang mencari kerja disana dan tinggal melebihi tempoh yang dibenarkan dalam visiting visa tersebut.

Mereka menyambung perjalanan, kereta dipandu melalui plaza insurance kereta kerana undang-undang kuwait hanya akan membenarkan kenderaan yang berinsurance sahaja untuk masuk. Lawatan untuk beberapa hari perlu membayar Insurance bernilai Sr50, dan semakin lama perancangan untuk menggunakan kereta di kuwait semakin tinggi harga insurance kereta. seriously the insurance is damn expensive!


Apabila melalui sekatan terakhir, seorang pegawai meminta pasport kesemua yang menaiki kereta. setiap passport di belek. 
"engineer?"
"yes"
"ok, khalas" kata pegawai itu sambil memulangkan passport.


Oleh kerana urusan yang agak lama di sempadan kuwait mereka semua mulai terasa lapar. dalam perjalanan menuju ke kota kuwait mereka mencari tempat yang sesuai untuk menikmati breakfast yang telah dibawa dari rumah. (breakfast pukul12?!). Selepas 10km dari sempadan barulah terjumpa masjid di tepi highway lalu eric memberhentikan kereta untuk breakfast. Dek kerana cuaca luar yang agak panas, mereka cuma bersarapan didalam kereta sahaja. 


Selesai bersarapan, perjalanan diteruskan untuk mencari tempat penginapan. asal ternampak rumah atau bangunan yang macam nak runtuh mereka menganggap itu mungkin bangunan yang kena bom semasa perang teluk dulu. banyak ke bangunan yang kena bom semasa perang teluk? eric sendiri pun tak tahu mungkin kebanyakannya telah dibaik pulih. 


Hotel yang dicari tidak juga dijumpai, dan tidak dilistkan didalam system GPS garmin. hotel yang dilistkan hanyalah hotel-hotel yang harganya above 50dinar! (above SR600). beberapa hotel di survey dan rata-rata averagenya 60dinar hingga 80dinar! sebenarnya tak perlu hotel yang mahal-mahal kerana mereka bukan nak spend masa dalam bilik hotel. Hotel hanya sekadar untuk bermalam sahaja kerana bila melancong mestilah keluar bersiar-siar mencari tempat menarik dan membeli souvenir di souq (pasar- bukan pasar basah yang jual ikan tu ye).








walaupun hotel yang di cari tidak di jumpai (koordinate yang di beri berlainan), mereka hanya check in di hotel yang harga agak berpatutan dan berhampiran dengan pusat bandar. Eric sempat mandi untuk menyegarkan badan dan bersolat sebelum keluar. destinasi yang dicari adalah yang ada nama souq dalam list GPS. semua souq di dalam list garmin di redah, namun satu ole-ole walau sekeping fridge magnet pun tidak dijumpai! mungkin benar kata-kata pembantu imigresen yang berwatak lelaki lembut  bila beliau mengatakan 
"Why are you coming to Kuwait? There's nothing here"


Akhirnya mereka end up di SOUQSHARQ atau dialih bahasa menjadi Pasar Timur (Mall yang agak besar di Kuwait). rupa-rupanya terdapat marina kapal layar dan bot mewah dihadapan Mall ini. selepas dinner dan membeli apa-apa yang patut, Eric mulamengeluarkan senjatanya untuk menembak pemandangan malam dengan bangunan yang di hiasi dengan cahaya warna-warni. 
Souq Sharq Mall
Entah kenapa malam itu eric terasa perutnya meragam, jadi tak banyaklah gambar pemandangan waktu semalam di kotaraya Kuwait. Malangnya juga kerana beberapa orang arab yang membawa anjing bersiar-siar di luar Mall. Eric tidak dapat 'menembak' dengan penuh konsentrasi kerana terganggu dengan binatang bernajis mughallazah yang dibela arab tidak jauh dari tempat eric berdiri. Hanya dua building close up dapat ditembak kerana 'the call of nature' (toilet!)
Kuwait City Night View (overall pic yang sempat eric snap)


Al-Hamra Firdaus Tower
lighting in Motion


Nama bangunan Eric tak tau


Eric: if I am an ultraman that night, lampu kat dada dah berkelip merah sampai habis battery, tu le tahap keletihan that night.. :) 
stay tune for more pictures!
(Photo of Kuwait)
(HOME)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages