nuffnang

nuffnang LR

Thursday, October 28, 2010

Jubail Episode XVI

I should have updated this blog last two weeks, many event happened during last three weeks. because there are so many things to write but I don't know how to start. I think I should start by sequence of event. This time I will use my nickname as Eric.

Tiga minggu yang lalu Kelab Rakyat Malaysia Jubail (KRMJ) mengadakan sambutan hari raya,walaupun harinya sudah sampai ke penghujung syawal. bertempat di ibn zahr beach camp (tempat yang sama semasa duta malaysia datang dulu). Eric bersama rakan-rakan tiba di beach camp tepat jam 10 pagi. kehadiran rakyat malaysia tidaklah seramai bulan mac yang lepas. agaknya just 70% from previous event. Mungkin kerana ramai yang bekerja dalam shift terpaksa bekerja pada hari itu.

banyak juadah yang disediakan oleh ahli-ahli KRMJ, juadah yang special yang takleh dijumai di saudi adalah laksam, nasi himpit, rendang daging dan Satay!Eric sebenarnya memang hantu satay, tapi hari tu eric cuma sempat makan 4 ke 5 batang je satay, dgn nasi himpit dan kuah kacang. takpelah nanti balik malaysia kena lepas geram gerenti pergi mencekik satay kajang Hj Samuri kat MRR2 taman melati. 
selepas solat zohor berjemaah di dalam khemah beach camp, suasana nampak agak lengang, mulalah rakan-rakan termasuk eric merasa boring.  tiba-tiba salah seorang rakan mengajak pergi keluar ke al-khobar. 
"apa kata kita pergi ke khobar?"
"amacam eric? nak ikut ke pergi ke khobar?"
"kalau ko ikut, aku on je" kata eric

pukul 12 tengahari mereka pun bertolaklah ke khobar dengan menaiki Hummer H3, first time tu naik H3. bagi eric naik H3 ke Land Rover ke Toyota Sequoia sama je, cuma nampak macam H3 tu lagi keras la drpd keta lain. kalau nak lagi keras dan lagi selamat baik naik keta kebal! oh!

Sebenarnya a week before that weekend pekerja-pekerja Saudi Kayan dapat voucher SAR 500 setiap seorang for safety ke hapekebenda ntah. so tu lah masanya nak fully utilize the voucher. yang sorang member ni siap beli I-phone 3 dengan harga SR2800, yang sorang lagi nak beli jam tangan, tapi bila tengok harga terus tak jadi. dah tengok jam Tag Heuer memang le agak mahal, last-last member yang beli I-phone tadi lak yang tersangkut dan beli satu Jam Tag Formula 1 edition. Kalau nak banding harga Tag di Malaysia harga Tag kat Saudi memanglah harga di saudi jauh lebih murah sebab Saudi tak kenakan Tax pada barangan macam ni, tak macam Malaysia, semua benda pun cekik darah.

keluar je daripada pusat membeli belah, semuanya bersetuju nak pergi makan kat satu kedai thailand filipina di satu perhentian yang terletak di Highway dammam-Riyadh. agak 'ngok-ngek' gak bila nak dinner yang jarak kedainya dari jubail adalah lebih dari 150km jadi kalau total pergi balik jumlah perjalanan untuk hari tersebut adalah hampir kepada 400km termasuk tersesat kerana tak betul-betul ikut GPS. terpaksalah gak mereka menempuhi jalan tikus yang GPS arah untuk balik semula ke jubail. 

Apa yang special sangat pasal masakan di kedai tu? sebenarnya kedai tu di jumpai semasa dua daripada member Eric dalam H3 tersebut pernah berhenti untuk makan malam dalam perjalanan ke makkah beberapa bulan yang lepas.  The food rating kalau rate dari 1-10 yang mana kalau 1 tu paling teruk dan 10 tu terbaik, kedai ni boleh bagi rating 9, kalau restoran Pattaya di Jubail rating 8 dan last Malaysian Kitchen cuma mendapat rating 5 je. (sorry la brader malaysian kitchen if you read this you should improve the cooking served in malaysian kitchen and lower the price too) harga makanan di kedai thailand filipin jauh lebih murah dari Malaysian Kitchen. paling power adalah tomyam seafood (ketam, udang dan ikan secukup rasa) the price is 50 percent less than malaysian kitchen. (brader malaysian kitchen marah ke? rilek bro, ramai malaysian tak kenal kedai tu)

Last week lak, ada Malasian Festival, Malaysian festival ni held in SASREF beach camp. festival ni lebih kepada memperkenalkan makanan malaysia dan beberapa jenis barangan kot. sesampai je eric disitu, dia terus beli teh tarik akan tetapi malangnye, sekali lagi nasi lemak telah habis (pernah terlepas peluang masa KRMJ gathering March). oleh kerana sambal nasi lemak masih ada dan gerai tersebut juga ada menyediakan bihun, nak tak nak eric pun beli gak lah bihun dengan sambal nasi lemak tu untuk 3 orang termasuk Omar (bangsa arab campuran 4 dalam 1 hehehe). mereka bertiga makan di luar bangunan kerana tiada ruang terluang untuk makan didalam. sambal tu boleh tahan pedas, berpeluh eric & rakanya makan sambal tu, tapi yang peliknya Omar makan selamber je macam makan sambal tu tak pedas pun, licin lak tu. bila di tanya dia cuma cakap "I'm use to It". maybe sebab dia ada darah campuran melayu johor kot.(bukan jawa, cukup la mix 4 bangsa)

sebelum balik dari beach camp, eric membeli dan tapau nasi dagang yang telah dimasak oleh orang terengganu. nasi dagang berlaukkan ikan aya(orang pantai timur tau la ikan aya ni apa tapi penulis tak pasti apa yang dipanngil oleh orang pantai barat semenanjung Malaysia) yang pasti ikan aya bukanlah ikan yang di jual oleh orang yang bernama Rohaya yang dipanggil Aya hahaha.. kalau tak silap, ikan aya ni ikan tongkol kot, ataupun ikan tuna. yang pasti nasi dagang ni memang sedap, rasa sama macam nasi dagang yang selalu beli untuk breakfast kat kampung hehehe...

sedikit info pasal omar. merupakan orang yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal batch eric ke saudi. kebanyakan masa, eric dan rakannya banyak berhubung dengan omar untuk segara urusan kerja, imigration dan sebagainya. berdarah empat campuran iaitu melayu, turkey, arab dan satu lagi tak pasti. berkulit caucasian dan berbadan besar, berumur 35 tahun dan masih bujang. bila ditanya kenapa tak kahwin lagi, dia kata susah nak kawen dengan orang arab sebab terlalu banyak karenah orang arab hatta beliau sendiri pernah kehilangan kerja apabila kakaknya kawen dengan orang arab. why? I'm not sure. jadi dia membuat keputusan untuk cari awek jepun untuk dijadikan isteri, dan setakat ini masih belum menjumpai awek yang dicari-cari itu. ditempat kerja, beliaulah yang paling tensen kerana terlalu ramai pekerja yang diambil bekerja oleh manager pakistan yang ternyata hanya menghire kroni-kroni pakistan yang tak reti buat kerja atau secara ringkasnya boleh  diklasifikasikan sebagai species"perabiskan boreh jo". beliau pernah berkata beliau akan meninggalkan company tersebut dalam masa setahun dan sedang mula mencari kerja baru.

fuh, banyak lagi yang belum masuk dalam ni, maybe will update in next episode, insya'allah very soon.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages