nuffnang

nuffnang LR

Wednesday, October 27, 2010

Kucing Saudi vs Kucing Malaysia

Amaran: Blog ini hanyalah dari pandangan penulis, tiada kaitan dengan kucing-kucing selain yang disebut dan juga tiada kaitan dengan bandaraya kuching sarawak 
I'm not felis domestica, I'm felis Silvestris catus

Kucing atau nama saintifiknya felis domestica boleh dijumpai dimana-mana diserata dunia termasuklah di Arab Saudi. Di Australia kucing diburu kerana didakwa menjadikan penyebab kepupusan beberapa species burung di rantau tersebut. Kucing juga digunakan untuk menjaga bijirin dari serangan tikus atau haiwan rodensia. ia merupakan haiwan belaan paling popular di dunia. Tetapi di Mesir pada zaman kuno, kucing di anggap sebagai "represent of goddess Bastet". Kucing bukan sahaja haiwan kegemaran Firaun tetapi dianggap sebagai haiwan suci pada zaman tersebut. Jika kucing tersebut mati, kucing akan diawet menjadi mumia kucing. Malangnya apabila firaun  tuan empunye kucing mati, kucing yang hidup pun turut dijadikan mumia dan disemadikan bersama firaun. Kesian…

Lain macam je intro kali ni, rasa macam buat dokumentari 'geografi kebangsaan' (national geographic la tuh).Di Malaysia, ramai yang memelihara kucing. Tidak kira di desa atau di kota. Dalam ramai-ramai orang  ada gak orang yang takutkan kucing hahaha, kalau takut kat kucing jenis 'felis tigris' tu normal la, ni kucing biasa pun takut. Takpelah masing-masing punye hal. Akan tetapi bila kucing mula buat hal (berak dalam rumah) ada juga yang membuang kucing dan tempat buangan paling sinonim, pasar… (banyak ikan kot) maka terpaksalah mereka menjadi ahli kumpulan Alleycat (kucing jalanan). Thats why pasar kat Malaysia banyak kucing.

Kat Malaysia dulu, hari-hari penulis drive sepanjang MRR2, dan boleh dikatakan hampir hari-hari ada je kucing mati atas jalan, jadi MRR2 ni kiranya boleh letak sign kawasan kemalangan maut untuk kucing. Yang hairannya di Saudi ni memang sepanjang menetap disini, tak pernah nampak kucing mati kat tengah atau kat tepi jalan. Kalau ikut statistic dunia, bilangan kemalangan maut di Saudi adalah 17kematian(orang) sehari dan merupakan yang tertinggi di dunia. Dan maybe di Malaysia, boleh la letak statistic kemalangan maut kucing tertinggi kot.

Hari-hari memerhatikan kehidupan kucing kat Saudi, I realize rupa-rupanya kucing di saudi lebih berhati-hati di jalan raya. Jalan maintain je 'catwalk' slow and steady, di kawasan jalan sibuk, kucing ni sanggup berjalan bawah kereta yang parking, dan tak berani berjalan berhampiran dengan kawasan lalu lintas. apa lagi kalau nak menyeberang jalan.

Kalau kat Malaysia di MRR2 pantang kena kejar kucing Jahat, kucing yang dikejar tidak berfikir dua kali untuk menyeberang jalan, kalau yang dikejar tak kena langgar yang mengejar pulak yang jadi mangsa kemalangan jalanraya. lebih tragis dan dramatik kalau kedua duanya terlibat dalam kemalangan. Biasanya adegan kejar mengejar ni terjadi bila kucing-kucing jantan berebut awek. atau juga dikejar kerana termasuk territory yang telah dikencing oleh kucing jantan alfa. penulis memang biasa sangat tengok perangai kucing kat rumah, dulu banyak bela kucing. Kucing-kucing Malaysia ni suka sangat berlari, dan mungkin sebab itulah kita mendapat idea berpantun 'dua tiga kucing berlari, manakan sama si kucing belang'!

Pada firasat Ahlil Nujum, kucing-kucing Saudi lebih berhati-hati sebab diorang(diorang ke diakucing?)  tau orang arab drive kereta macam jalan tu bapak pak arab yang punye. Dan kucing Malaysia lak, mungkin tersilap menganggap pemandu kereta Malaysia berpegang pada kata-kata 'kesopanan dan kesusilaan' lantas menjadi mangsa keadaan dan mangsa kemalangan. Oh!

Kucing Saudi bukan sahaja berhati-hati dengan kereta malah dengan orang lalu-lalang pun dia tak berani dekat. Buat la bunyi cicak ke sambil panggil 'oi kucing meh sini jap' gerenti kucing ni buat dekk je atau buat muka confuse. Ke dia paham bahasa arab je? Takkan nak cakap "ta'al ta'al ya Qittun". Walau kita nak bagi makanan sekalipun mereka takut nak datang dekat. jadi kalau nak bagi makan, tinggal je kat mana-mana area tersembunyi dan beredar, baru kucing ni makan.

Di Malaysia dalam area plant pun ada kucing, biasanya cleaner yang bagi makan kat kucing ni dari sisa-sisa makanan. tapi bila bulan puasa, its me that feed the cat with friskies hehehe. kat saudi pun ada gak kucing, tapi kucing ni, sangat pandai menyorok, biasanya kucing plant membiak dalam process area yang dah tak beroperasi (to be demolish). apa kucing kilang ni makan? biasanya, tong sampah domestic penuh dengan lebihan makanan, (yea orang arab suka membazir makanan) kalau takde makanan mungkin burung-burung merpati dalam plant yang menjadi 'special menu'. biasanya kat saudi, kucing-kucing dalam kilang akan ditangkap oleh animal compound dan di diberi perlindungan sehingga ada yang berminat nak membeli mereka kot.

berikut adalah gambar kucing saudi yang tidak sudi untuk ditemuramah oleh wartawan peminat kucing.

"maafii maklum kallamta ya rijaal"
cakap arab konon kucing ni
"bring me fried chicken or lamb chop
or else no comment!"

"you speaking to me? my mother tell me
not to talk to stranger"

"makin dekat mamat ni, bahaya nih,
ada peluang ke nak lari?"

ready! sett! go!

asta lavista bebeh! cabutttt!
jenuh penulis mencuba untuk pegang kucing ni, tapi semua cubaan tidak berhasil kerana kelicikan kucing ini yang terer menyelinap dibelakang kotak satellite disc tv dan juga electrical panel box di sepanjang lorong. the end


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages