nuffnang

nuffnang LR

Thursday, March 24, 2011

Jubail Episode 32: Umrah IV -Basah Kuyup









Seperti yang di tulis dalam episod lepas, aku baru je balik dari mengerjakan ibadah umrah buat kali keempat. this time aku drive berkonvoi dengan jiran satu compound. takde driver substitute and it was solo endurance dari rumah hingga ke kota Makkah. Ini adalah kali pertama aku drive my Honda ke kota Makkah sejak dibeli akhir tahun lepas. 

Beberapa hari sebelum bertolak, ada terdengar cerita cuaca di makkah sentiasa hujan, yang mungkin boleh mengakibatkan banjir di jalan utama sebelum memasuki miqat saif. Oleh kerana cuti 2 hari yang di 'apply' dah approved, nak tak nak, baik pegi jer lah, nak mengerjakan ibadah umrah insya'allah dipermudahkan perjalanan. campur dengan cuti weekend jadilah 4 hari.


balik je dari kerja that day, aku terus mandi dan tukar pakaian yang selesa sket nak drive berjam-jam dalam kereta. Ni lah masanya nak pakai Garmin GPS yang baru je beli seminggu sebelumnya. tepat pukul 5:30 the journey started. tidak seperti second umrah dulu, aku drive Nissan Altima yang di sewa dari avis sampai cecah 240kph, this time drive biasa-biasa je ikut kelajuan jiran kat depan dengan average speed 120kph to 150kph je. 

cuaca malam itu agak sejuk, dengan angin yang bertiup agak kencang hingga kereta pun berasa agak goyang bila angin bertiup dari arah kiri dan kanan kereta. Beberapa ratus kilometer sebelum sampai ke riyadh kami berhenti untuk menunaikan solat maghrib dan isya' di masjid yang jauh sket dari highway. kemudian berhenti seketika untuk mengisi minyak apabila mula memasuki area Riyadh. perjalanan diteruskan hinggalah pukul 4 pagi (900km, 350km left). oleh kerana tidak cukup rehat, mata aku mula terasa kecik. pada mulanya nampak kereta yaris kat depan tu normal je, tapi beberapa minit kemudian kereta yang sebuah tu tetiba dah jadi dua buah. sebelum aku nampak sebijik kereta tu jadi 3 atau gelap terus, aku cuba geleng-geleng kepala dan jegilkan mata. 


tak berapa lama kemudian yaris berhenti sekali lagi untuk isi minyak. walau kereta honda ni ada lagi separuh tank, aku tetap isi gak minyak sampai full (total petrol cost from jubail less than SR50). ketika mengisi minyak aku suggest untuk tidur dulu, tak larat dah nak layan mata beb. kereta pun tak banyak berenti kat stesen minyak tu sebab kecik sangat, jadi boleh la tido dengan aman. so aku pun baringkan kerusi dan letak kaki atas dashboard, sekali copilot marah la plak, so tido jelah in fetal position. (huh! copilot tidur je banyak)


selepas sejam setengah tido terdengar orang azan subuh tak jauh dari kereta, rupa-rupanya surau tu takde speaker, jadi tok bilal arab tu azan gitu je kat tepi petrol station. oleh kerana disitu takde surau untuk kaum wanita, kami drive je ke perhentian seterusnya yang cuma 5km dari situ dan menunaikan solat subuh di situ. angin di waktu subuh, fuh! terasa sejuk hingga ke tulang hitam!


sekadar gambaran (boleh ke?)
selepas solat subuh perjalanan diteruskan. apabila tinggal 300km sebelum sampai ke kota makkah, hujan mulai turun di sepanjang 200km perjalanan. apabila tiba di miqat kami sewa bilik dengan harga SR30 selama setengah jam untuk berihram. Malangnya salah seorang daripada anak jiran demam lak, jadi diorang bagi ubat, stay dulu selama 3jam. jadi kereta aku jelah meneruskan perjalanan memasuki kota makkah. 


apabila cuma tinggal 70km sebelum tiba di makkatul mukarramah hujan mulai reda. masuk je kota makkah jam menunjukkan hampir pukul 10:30, aku park kereta berdekatan dengan bangunan saudi post untuk di tinggal selama 3 hari disitu, dan menaiki teksi untuk ke hotel  yang telah di book oleh seorang ustaz untuk kami. selepas settle hal hotel, ibadah tawaf diteruskan, apabila sampai pusingan keenam azan dilaungkan menandakan telah masuk waktu solat fardu zohor bagi kota makkah dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. tetapi aku terus settlekan pusingan ketujuh dan solat sunat tawaf sebelum imam memulakan solat zohor.


segala rukun umrah di selesaikan selepas solat zohor. then barulah lunch di D'saji di Safwa Tower. sempat jugalah lepas lunch, menukar ihram dan pakai jubah untuk solat asar. lepas solat asar my energy level dah nak abis, kalaulah aku ni ultraman, dah lama lampu merah  berkelip. memang le tak baik tido lepas asar, tapi oleh kerana sakit kepala dan driving  berjam-jam yang memakan banyak energy dan tidur yang tidak mencukupi, terlena gak dalam bilik hotel. sempat la kumpul energy dan cas 'bateri' untuk solat maghrib dan isya'. 


pada waktu solat isya' aku tak sempat masuk ke dataran depan kaabah. ketika imam baca surah al-fatihah rakaat pertama, hujan pun turun dengan lebatnya, maka habislah basah kuyup semua jemaah kat dataran termasuk Imam. hujan tetap lebat walau sesudah solat. lepas solat tu lah aku terasa terpanggil dengan 'the call of nature' (nak terkucil) nak tak nak terpaksa, berlari ke toilet diluar masjid, maka habislah basah kuyup terkena hujan. walaupun hujan mulai berkurang lebatnya aku berlari pula ke hotel. baru perasan rupa-rupanya pouch bag aku juga basah, oh no! 'berryhitam' aku letak dalam tu! 


bersambung... 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages