nuffnang

nuffnang LR

Thursday, March 10, 2011

The Secret of Bawang







Rakyat India di sini selalunya di beri gelaran sebagai bawang. So I just describe them as bawang je lah kot dalam artikel ni. kali ni nak cerita satu rahsia yang di ceritakan oleh seorang mat arab tentang rahsia bawang kepada korang.

Pada suatu hari, Eric, encik J dan muhammad(lupa nama mat arab ni) berjalan menuju ke cafeteria untuk lunch selepas separuh hari bekerja untuk turnaround MTBE minggu pertama. mat arab ni adalah seorang electrical technician di dalam plant sadaf. beliau juga terlibat secara tidak lansung didalam project TA tersebut. 
selepas membayar harga makanan, mereka makan semeja. ketika sedang berbual, beliau tiba-tiba berkata dengan perlahan sambil memerhati di sekeliling.
"Let me tell you one secret about Indian (merujuk kepada rakyat India)" katanya
"they are like flies, you know flies?" katanya lagi sambil membuat body language dan sign language untuk lalat.
eric dan encik J cuma mendengar dengan muka nak tergelak. 
"everywhere you go you can see many flies. and so is Indians. they are just like flies" tambahnya lagi.

betul jugak la kata muhammad tadi, kalau pergi Dubai, Bahrain, Oman, UK, US, Malaysia mana-mana aje mesti ada India. sebenarnya bukan secret sangat pun. yang jadi secret tu part lalat tu la. kalau India dengar apa yang di ceritakan tadi mau tak marah? kalau kat Malaysia kita biasa panggil keling pun boleh bergaduh sekampung. 

kalau sebut keling pa**a mau mengamuk kalau diorang dengar. tapi perkataan yang kedua tu boleh kata semua india pun tau la. yang dok bahas pasal Interlok tu pun benda yang sama, specificnya kepada india (hindu). Walaupun begitu, dalam cerita The Adventure of Huckelberry Finn karya mark Twain, takde kecoh-kecoh pun, istilah (pariah) pun digunakan. tu la hasilnya pakai sistem kasta, siapa yang makan cili dia la yang terasa pedas. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages