nuffnang

nuffnang LR

Sunday, September 25, 2011

Antara KL, Saudi dan Dubai

kalau tak suka kemarahan dan caci maki sila jangan baca blog post ni, just enjoy other blog k?

Semalam adalah hari National day untuk seluruh negara saudi. Aku tak tau pun apa kejadahnya makna national day kat saudi dan aku lansung tak ambik kisah. Yang aku kisah cuma aku dapat cuti sehari, thats it. Jadi dapatlah cuti 3 hari straight. Tak banyak benda yang aku buat time cuti camni cuma pergi open house, dan keluar jalan-jalan. 

Semalam sebenarnya, aku plan nak pergi zoo kat area dammam, tapi GPS tunjuk ke arah zoo yang lain. Yang aku tau area zoo tu kat seberang jalan Dammam je, tapi dalam GPS macam ada another zoo, jadi aku decide baik pegi zoo yang aku tak pernah nampak. Niatnya tak nak pun pergi sampai ke Dhahran. Alih-alih sampai gak ke situ mengikut GPS. Setibanya di zoo dalam area bandar, terkejut gak tengok macam tempat yang kelihatan seperti funfair yang dah lama mati. Maka plan asal terpaksa dibatalkan dan cuma tengok some interesting places macam kat half moon beach, dammam lighthouse dan dolphin village. Tak singgah pun just checking out for next trip.

Hari ni, tak buat banyak benda melainkan cuma tengok movie je. Dan bila dah malam, mula la ada perasaan tak best sebab esok nak kerja lepas 3 hari cuti. ye lah saudi ni mana ada cuti panjang, public holiday cuma raya puasa 5 hari, raya haji 5 hari dan national day 1 hari. Malaysia punye public holiday jumlahnya lebih kurang tapi scattered all over the year. Tu yang buat lagi meriah. Kat UAE adalah cuti lebih sehari dua dari saudi. kat mana-mana negara pun kalau lepas cuti mesti malas nak pergi kerja, lagi-lagi kalau dok saudi. sama macam lepas balik raya vacation sampai 3 minggu.

Kalau kerja kat negara arab yang peraturannya agak open, kita akan terasa seperti berada di KL. Ladies boleh drive kereta, boleh pakai apa-apa jenis baju tak kira apa warna. Boleh pergi tengok wayang, boleh pergi taman tema pendek kata macam-macam ada! Semuanya berlainan dengan saudi, wanita tak boleh drive kereta, laki yang bawak kereta lak dah terpengaruh dengan keling-keling dari India yang drive macam haram takde disiplin. Kaum wanita cuma boleh pakai jubah color hitam je. Takde panggung wayang, taman tema pun terhad. All these craps buat fikiran kita terkurung dan hidup bosan cam gampang! (OH!)

Bekerja di negara arab yang open biasanya terasa macam bekerja di KL just minus the traffic jam yang menggila. Aku tak rasa aku boleh survive kerja kat saudi kalau aku tak balik setahun sekali. Tapi aku maybe boleh survive kalau aku kerja kat Qatar tapi tak balik sampai dua ke tiga tahun. Open country means better civilization and better development walaupun hakikatnya masyarakat tempatan timur tengah ni pemalas nak mampos! (Oh!)

Boleh kata everything nak buat kat sini semuanya forbidden. Eeven nak take a picture shot pun semua orang tempatan tengok semacam. Itu forbidden, ini forbidden segalanya forbidden apapun tak boleh! Terlalu jumud dan extreme dengan peraturan yang entah hapa-hapa. Boleh lah Umpamakan negara ni sebagai forbidden effing kingdom! 

All these effers and mother effers boleh kata kebanyakannya sakit mental, fikiran terkurung dengan kebodohan sendiri. Cakap tak berhenti macam serba tahu tapi bila bab perlaksanaan buat nya macam taik! Nilah akibatnya berbangga dengan bangsa sendiri dan cuma kahwin dengan kabilah sendiri, fikiran anak-anak tak berkembang. Bapa bangang borek anak mangkuk ayun bangang rintik. Bapak kencing berlari, anak kencing menari-nari.

Biar aku bagi satu contoh yang pernah terbaca di akhbar tempatan. Seorang suami diserang sakit jantung ketika memandu, untuk menyelamatkan sang suami, isterinya gamble je memandu hingga ke hospital untuk menyelamatkan nyawa suaminya. Suaminya berjaya diselamatkan tetapi isterinya terpaksa menanti untuk pendakwaan kerana memandu kereta? Dalam satu perkataan apa yang korang simpulkan dari kejadian ni? kalau aku satu perkataan memang tak cukup! lebih baik aku tak cakap.. (apa kena dengan ko hari ni eric)

Walau bagaimanapun tak semuanya berperangai seperti yang aku cakap. Warga tempatan sini yang lebih baik kebiasaannya, pernah belajar di luar negara dan bekerja diluar negara dan belajar mengenai kebudayaan negara lain dan tahu menghormati orang lain. Sama juga dengan orang alim yang berpendidikan tinggi. Biasanya mereka nilah yang sedia membantu apabila foreigners memerlukan bantuan termasuk myself.

Well guys, aku tak mau tulis panjang-panjang takut ter'over' panjang lak korang nak baca. this could be extend more but i refuse, kang banyak pulak perkataan yang aku filter sampai korang tak boleh faham. cuma sekadar melepaskan rage geram sekali sekala. I love peace and serenity that I could feel back in my home country. (and in makkah)
Peace!

Ps: kalau rasa perasaan tak best lepas reading this post, i have warned you earlier kan? this is just a quarter dari apa yang aku nak tulis kalau lagi 3 quarter adalah isu sensitip dan membahayakan diri sendiri dan juga blog page ni.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages