nuffnang

nuffnang LR

Tuesday, March 15, 2011

Kisah Benar: Blog History









Sebelum aku ceritakan cerita kat bawah ni, firstly aku nak bagi peringatan maybe apa yang aku tulis ni agak boring. Kalau rasa layu je hari ni korang tak payah la gedik nak baca. Just skip this entry. Tapi bila orang kata jangan baca tu, maka ada jugak la yang ketegak (degil) gatal jugak nak baca. Kalau orang tulis untuk bacaan wanita sahaja, ramai jugak laki yang menggatal nak baca. Kalau cakap untuk bacaan lelaki sahaja, maka ramai la wanita yang gatal nak baca. However, blog ni tiada kaitan antara lelaki atau wanita. So kalau blog ni agak boring, beb.. aku dah bagi amaran awal-awal K!

Cerita ini berkisar pasal pengalaman blog aku di sepanjang berblogging selama cuma sembilan tahun hinggalah sekarang. Sebelum aku tahu pasal blogger.com aku pernah berblogging dalam rangkaian lain (tak perlulah aku nyatakan disini) sebab that blog page was not that popular. Aku start blogging pakai blogger.com pun from the page you are currently reading now. Kalau korang tengok blog archive, blog ni start pada tahun 2005 kan? currently aku ada 3 blog page and it was not connected to each other.

Aku start blogging seawal tahun 2002. Just a beginner la masa tu, tak reti sangat apa nak tulis dalam blog. Kalau aku guna bahasa melayu, perkataan yang biasa digunakan juga agak normal atau so and so, kalau aku guna english, terbalik pula jadinya, selalu keluar F-bomb, A-bomb dan sebagainya, normally happen bila aku in rage mood or angry with someone. Tahun 2003 dan 2004 aku mula active blogging in that old page, agak banyak kisah menarik yang di tulis dalam blog tersebut dan menggunakan nama sendiri. Genre rage juga adalah salah satu favourite subject, sehinggalah aku buat penulisan pendedahan mengenai satu GLC company kroni yang agak besar di Malaysia takde la sehebat wikileaks. Membalas balik artikel penipuan dari seorang yang berpangkat besar dalam syarikat tersebut. Every Paragraph line yang dia tulis, aku attack with rage and explain the truth.

Selepas 2 minggu blog tersebut aku published, penuh reply daripada readers. The blog administrator ask me to remove the blog, tapi aku ignore macam tahi. A day later, I was blocked dan semua yang blog or personal memories yang telah di tulis selama beberapa tahun di blocked and the account was deleted begitu sahaja. Hanya tuhan sahaja yang tahu macamana perasaan kehilangan blog yang ditulis selama lebih dari 3 tahun. And thus secara automatic aku menjadi blogger yang tiada beginning blog. Dan secara automatik jugalah aku kena blacklist with the organization.

Blog yang kedua adalah apa yang korang tengah baca sekarang. Tahun 2005 adalah permulaannya, few month sebelum blog pertama di block. Blog yang lebih sopan (cam tak sesuai je), tapi masih ada rage influence kesan dari first blog.  The nickname of the writer pun jauh menyimpang dari nama sebenar penulis. Cuma beberapa orang sahaja yang kenal. Genre Rage pun dalam below average rage mode, tu pun jarang-jarang je ade, mostly kalau rage pun cuma happen disebabkan hal-hal di tempat kerja. However, ada jugak minor rage kutuk 'Babi Negara' yang menganiaya rakyat marhaen.


Blog kedua pada asalnya in BM dan juga English, tapi sejak penulis berada di luar negara, adalah lebih selamat kalau menulis dalam bahasa ibunda di tanah air. Kalau tulis english agak membahayakan kesihatan penulis, kerana sikit-sikit (banyak gak sebenarnya) aku kutuk negara aku merantau sekarang ni. Hahaha jadi kalau ada diorang terbaca pun mana la diorang paham BM. Nak sebut dua perkataan BM pun bunyi lain macam. Ayat favorite diorang cuma "apa khabar", "khabar baik" dan "terima kasih". Selamat la sikit kalau kutuk dalam BM, diorang punye security system banyak memakai system yang nampak gayanya berteknologi yahudi. Salah satu blog yang kena block dari memasuki negara ini ialah FOA (obefiend).




Blog yang ketiga adalah blog berbentuk english novel, yang berdasarkan kisah benar dan target statistic readers are mostly US. However due to some stupid reason dengan sendirinya aku delete blog tu. menyesal giler beb delete karya macam tu. Ada readers yang suruh buat balik the third blog, tapi agak susah nak rebuilt kerana kebanyakannya memerlukan penghayatan yang betul-betul dalam (Fuh! betul beb, 'wa cakap lu'). Blog yang ke-4 pula, baik tak payah cerita kerana setelah berbelas blog yang di tulis aku totally abandon kerana aku bosan dengan schemenya lalu aku stick with blog kedua ni.


Apa yang aku suka buat bila baca blog dari top blogger dalam Malaysia, aku baca diorang punye first year blog. Aku nampak macamana their writing style develop hingga menjadi sebahagian top 100 in the statistic. But for me, I lost all my first year blog, its like a blogger wihout history. its gone with the wind...

2 comments:

  1. interesting n impressive. i've been following your blog about a month ago. like the jubail episodes very much. kinda jealous (sometimes) coz u got the opportunity to work in Saudi. u seems a very successful in your career. noticed that u did not tell much about your family life (i did not read your entries in years back)

    ReplyDelete
  2. thx. with effort & doa to get to work here, alhamdulillah, i get a job here. Family Life? Insya'allah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages