nuffnang

nuffnang LR

Monday, January 23, 2012

Ep 56: Badwi Market Center (part II)

Tetapi makcik itu masih belum puas hati! (Click to read Part I)


Ketika Eric lalu depan makcik tu dengan selamba, makcik tu start membebel lagi, lalu eric menutup lens cameranya dengan lens cover, lalu berkata:
"OK, no more! Khalas!"
baru je makcik tu nak bunyi lagi eric mencelah dengan suara yang kuat sedikit
"khalas!"
Lalu eric cepat-cepat beredar meninggalkan kedai makcik kaki leter tu. Walaupun eric telah meninggalkan kedainya makcik tu masih belum habis lagi berleter agaknya dia mengadu pula pada customer pak arab di depan kedainya. (note: wanita arab menganggap mengambil gambar wanita walaupun berpurdah adalah haram. and its like a taboo)


Apa-apapun yang dijual di pasar badwi tersebut lansung tidak menarik minat eric. Eric memang tidak berminat dengan carpet, langsir dan apa jua barangan arab yang dijual disitu. eric setakat tengok-tengok je, orang lain yang tengah 'kelabu mata' excited dengan design arab dan berminat nak beli carpet dan macam-macam barang. Ketika berjalan-jalan terlihat beberapa bungkusan pepejal keputihan seperti kropok dibungkus didalam plastik lutsinar. Rupa-rupanya itu adalah susu yang telah dikeringkan dan dijadikan seperti keropok yang agak tebal. Eric mengambil secebis sampel dan mencubanya, terasa seperti serbuk susu yang sedikit masam. 


Eric menjenguk di sebuah gerai lagi yang di punyai oleh seorang makcik kedai yang agak peramah. Dalam bahasa arab, eric bertanya serbuk apa yang kelihatan agak kehijauan pudar yang dijual atas meja depan kedai. Makcik itu menerangkan serbuk itu adalah dari biji tamar yang dikisar untuk dimakan. makcik kedai cuba menerangkan bagaimana untuk menggunakan serbuk tersebut. Lalu makcik itu membuka penutup bekas penyimpanan yang dibuat daripada kulit kambing, mengambil sebiji tamar dan menyalutkan tamar dengan cecair hijau seperti jem yang dikeluarkan dari bekas tersebut dan menghulurkan pada eric. oleh kerana kelihatan pelik, eric enggan untuk cuba merasa tapi menawarkan kepada ahli rombongannya. Akan tetapi semua pun enggan mencuba. Oleh kerana makcik tu tetap menghulur, maka eric pun mengambilnya dan terus mencubanya. takde rasa pelik pun, cuma kurang manis sedikit sahaja. 


Cuaca yang agak panas membuatkan eric mula rimas lalu kembali ke kereta untuk menyimpan kamera dan mengambil wallet yang tertinggal di dalam kereta. selepas beberapa lama menunggu didalam kereta, barulah ahli rombongan siap membeli. ruang simpanan belakang kereta eric yang sebelumnya separuh penuh, tiba-tiba menjadi penuh! selepas solat jamak zohor dan asar  di masjid yang terletak bersetentang jalan dengan pasar, mereka bertolak pulang.


Merempit ATV


Dalam perjalanan pulang, di kiri kanan jalan terdapat tempat yang menyediakan All Terrain Vehicle (ATV) untuk disewa, oleh kerana untuk sampai kerumah mengambil masa lebih sejam setengah, eric tidak berhenti pun kerana yakin terdapat banyak lagi ATV yang jaraknya cuma 50km dari industrial area. Eric melalui beberapa kawasan ATV tapi tidak memberhentikan keretanya. penumpang kereta yang mengekori eric mula resah kerana pada awalnya planning nak merempit ATV dan menelefon gengnya yang berada dalam kereta eric. eric mendengar sahaja perbualan telefon. Dari agakan eric, soalan yang mungkin ditanya ialah "jadi ke kita nak main ATV?" takut le tu, takut tak dapat naik ATV hehehe..


30km berlalu, tiada satu ATV pun kelihatan, tetapi terlihat pula sign tempat untuk menunggang unta 5km dihadapan.
"tak dapat naik ATV, naik untuk pun jadilah" (suara orang frust takut tak dapat main ATV)
eric buat tak tau je
5km berlalu...
"takde seekor pun unta kat kiri kanan jalan" kata eric tanpa memperlahankan kenderaan, 40km lagi berlalu. barulah kelihatan tempat yang menyediakan ATV didalam kawasan oil rig aramco berhampiran dengan saudi kayan desert camp. di situlah eric nak tengok selaju mana sangat geng-geng wanita yang nak merempit ATV. harga yang ditawarkan 70riyal sejam, tetapi eric menawar harga 30riyal setengah jam bagi setiap ATV untuk 6 orang. dan tuan punye ATV bersetuju. 


Eric memilih ATV baru yang plastik seat pun masih belum buang. itu adalah first ride eric menaiki ATV dan juga first ride bagi mereka yang lain kecuali mereka yang menaiki kereta yang mengekori kereta eric. apabila enjin dihidupkan eric terus memecut ATVnya kekawasan padang pasir. dua tiga kali merempit kesana kemari dengan full speed, geng wanita yang excited sangat nak main ATV masih tak jalan dari tempat parking ATV. Masih takut-takut nak jalan. Kata nak rempit sangat! riding ATV lebih kurang macam Jetski je rupanya bagi eric.


eric merempit ATVnya entah kemana-mana, wanita yang excited sangat nak rempit ATV terkial-kial nak sampai ke tempat yang dah berapa kali eric lalui. tengok kelajuan diorang naik ATV, kalau eric jogging pun boleh potong ATV diorang. tak sampai 5 kilometer sejam kot diorang 'rempit'! rempit la sangat! Rempit gaya kura-kura kot. yang eric rasa diorang lagi banyak posing amik gambar daripada 'merempit'. buang duit je kalau ride ATV macam tu. 
2 orang paling kiri ATV level kura-kura(lawak je), 3orang di tengah ATV level beginner,
Eric the first timer mana? (Tolong Snap picture je... kesian...)


Hari tu memang puas hati eric merempit dalam kawasan padang pasir, mesti arab-arab yang tengah tidur dalam khemah pening dengar bunyi full throttle enjin ATV Eric yang melalui tepi khemah mereka, prengggg sana, Prenggg sini, Prenggg sana balik sampai ke sinun. selepas setengah jam berlalu ATV dipulangkan dan sewa dibayar, tapi sessi 'Posing' dengan ATV menambah lagi masa hingga cukup sejam!






Selepas meninggalkan kawasan ATV, antara perbualan didalam kereta:
"eric dah berapa kali naik ATV? akak tengok laju semacam je."
"Tadi tu first time, kalau naik ATV bawak slow macam akak tadi buat rugi je bayar mahal-mahal tapi tak guna banyak minyak. untung pak arab tadi, dah la minyak murah. Naik ATV lebih kurang je macam Jetski."
"Jetski? tu memang tak berani takut jatuh dalam air.."
"Kat saudi konfem pompuan takleh bawak jetski" sambung eric.

Picnic ditepi Padang Pasir
Nice picnic view ? Nampak bayang-bayang eric snapping a photo?


selepas menyambung perjalanan ketika hari semakin senja, eric keluar dari highway menuju ke padang pasir untuk makan malam sambil berpicnic berhampiran kawasan unta berkeliaran.sebelum matahari terbenam mereka menyambung perjalanan selama setengah jam sebelum sampai ke rumah.


Apabila sampai di rumah eric membuka jaket kulitnya, dan ternampak kesan debu pasir di bahagian belakang jaket. Apa laju sangat ke aku rempit petang tadi?


Eric: kesian ada kamera tapi gambar sendiri tak banyak, no problem.. low profile

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages