nuffnang

nuffnang LR

Sunday, March 11, 2012

Bahrain

Seperti yang telah diberitahu semalam, sempat ke tak eric nak mengarang ni tak tau la kalau tak sempat post esok je la hehehe...

Seperti biasa kalau nak gi bahrain lepas subuh dah bertolak ke bahrain, cuma kali ni lewat sikit sebab breakfast kat rumah dulu. Apabila sampai di jambatan pertama untuk menuju ke bahrain, barulah nampak, rupa-rupanya panjang gak jambatan ni, lagi panjang dari jambatan Pulau Pinang dua Jambatan lak tu. Selepas beberapa perhentian toll, imigration dan sebagainya tibalah di Bahrain. 

Tempat pertama yang dituju ialah airport, tapi dalam perjalanan menuju ke airport nampak pemandangan bot-bot nelayan dari jambatan yang merupakan salah satu landmark Bahrain sila refer gambar (Trip to Bahrain II) jadi terfikirlah nak amik gambar dari taman berdekatan, tetapi sayangnya kat area tu mana bleh berhenti sesuka hati nak amik gambar. Jadi terpaksa drive jauh sikit untuk take a shot bandar Manama dengan landmark-landmarknya. 


Selain dari pegi airport kami melawat area Bahrain F1 Circuit dan Sailing Club yang ada gambar cuma F1 circuit, sailing club tak amik gambar sebab ada lawatan sambil belajar budak sekolah bahrain memenuhi jalan. kemudian barulah menuju ke Bahrain City Center. bukan buat apapun, cuma sekadar window shopping je. selepas solat dan lunch, beli tiket wayang untuk tengok movie John Carter (seriously best and recommended). 


masuk aje panggung, baru perasan cinema kat sini besar giler, mengalahkan mana-mana cinema besar yang ada di Malaysia. Oleh kerana tempat duduk yang agak banyak, 25% je tempat duduk yang ada penonton lagi 75% takde orang walaupun masa nak beli tiket sebelumnya ramai yang beratur menunggu.






Oleh kerana pengalaman minggu lepas terpaksa menunggu agak lama untuk keluar dari kepulauan Bahrain, this time decided balik lewat sikit. Selepas solat maghrib dan Isya' masuk ke pasaraya carrefour cari daun pandan dan masih tak jumpa. Kemudian kami pergi pula ke Pasaraya Geant dan terjumpa orang malaysia yang bekerja dengan firma insurans Arab di Bahrain.


Sambil bersalam
"eric"
"zul"
bla bla bla
"weekdays kat bahrain ni hari apa ya?" tanya eric ingin tahu
"sini weekdays, ahad sampai Khamis"
"ooo lain rupanya, patut la datang hari khamis nampak macam kerja, kami kat saudi weekdays sabtu sampai rabu"
"tu la biasa tengok asal hari rabu malam je penuh kereta dari saudi masuk ke bahrain. dah berapa lama kerja kat jubail?"
"dua tahun, dah berapa lama kerja kat sini" tanya eric pula
"baru lima tahun"
"BARU LIMA tahun?!" tanya eric terkejut 5 tahun dikatakan baru! Biar Betik!
"ye la orang kerja kat sini biasanya lama-lama" jawab zul


selepas berbual beberapa minit lagi masing-masing meminta diri, perbualan tadi membuat eric terfikir pasal 'baru lima tahun'. Bahrain dengan Kuala Lumpur Banyak persamaan, pemandu yang lebih cermat, budaya penduduk yang lebih ramah dan open minded. Jadi kalau kerja lama-lama pun tak terasa 'terpenjara' sangat macam saudi. Eric mula terfikir, kalau kerja kat bahrain pun OK gak nih, cuma yang menjadi limitation, engineering job kat sini tak banyak. kang dia buat program bahrainization macam Saudization terpaksa balik malaysia gak. Maybe Middle east is not for me anymore??? and I tell to myself 
"Eric, its time to go home..."
Wallahua'lam..  
Home

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages