nuffnang

nuffnang LR

Friday, June 10, 2011

Jalan Jalan cari Tembok (Riyadh 9 pictures)

Dear readers, dalam previous post ada beberapa gambar al-mamlaka towers ketika lawatan ke Riyadh, jadi takkan pegi situ je kan? Ni lagi satu tarikan ketika lawatan ke riyadh, tembok atau pagar yang masih utuh yang dibina beberapa abad yang lalu.

Kota lama

Kerja-kerja membaik pulih bangunan bersejarah


Tembok lama dan ladang kurma

tembok lama

Masjid

dari jauh


peserta rombongan

eric ada ke dalam ni?
actually, banyak cerita-cerita bersejarah mengenai tempat ini yang boleh diceritakan. antaranya mengenai pngembaraan Ibnu Batutta (tokoh seni & pengembara), Negara saudi pertama,  Negara saudi kedua dan Negara Saudi Ketiga(sekarang). saudi satu-satunya negara yang dibina-diserang-dibina-diserang-lagi hinggalah Negara sekarang yang nampaknya sedikit-demi sedikit diserang secara halus. samada eric nak mengulas lanjut tentang semua ni dalam bentuk siri-siri chronicles atau tidak mungkin bergantung kepada para pembaca sekalian. Agak panjang ceritanya, lagipun eric ni memang tak suka subject sejarah sejak zaman mrsm lagi.


sejarah negara saudi adalah unik dan agak complicated kerana terlalu banyak perebutan kuasa antara kabilah, penaklukan dan sebagainya. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages