nuffnang

nuffnang LR

Wednesday, June 29, 2011

Jalan Jalan Cari Makan Saudi (Jubail N Dammam)



before this post ada banyak blog title yang start with jalan jalan cari ... dan this time baru la buat title jalan-jalan cari makan. lets browse thru some food yang baru saja di nikmati around Jubail area dan juga di Dammam


suisse patisserie (swiss la tu)
what's inside?


Surprise! Macaroon. Its not macaroni and not
from Cameroon.
gambar kat atas ni ialah macaroon, tak tahu dari mana asalnya. boleh dikatakan sebagai separuh kek separuh biskut kot. dan ada cream di tengah-tengah antara dua lapisan macaroon ni. Eric dapat tahu tentang macaroon ni bila tengok a picture posted by my aunty from kelantan via facebook, and the following day dapat merasa some of it in saudi (kat kedai saudi la). cari punye cari, terjumpalah juga di sebuah kedai  suisse patisserie yang agak terpencil.

dalam seminggu dua ni ada gak ternampak beberapa blogger yang cuba membuat macaroon, tapi cuma sejenis sahaja (merah). setiap warna macaroon mewakili rasa yang berlainan, contohnya biru mewakili rasa mint, merah=strawberry, orang=orange, brown= chocolate, pale brown= hazel nut dan sebagainya. that means kedai ni dah lama buat kuih ni, cuma baru-baru ini sahaja kuih ni dikenali menerusi media cyber termasuk facebook. dan rasanya tidak mustahil ia akan menjadi hidangan time raya puasa yang tak sampai dua bulan dari sekarang.
 Tasty Lamb Chop! Marvellous! kalah lamb chop
Bukit Belacan KL
lamb chop: enaknya tidak terkata. bahaya nak describe banyak-banyak kang terbayang-bayang asyik nak makan lamb chop ni. tiga kali pergi, tiga kalilah eric order lamb chop ni. banyak lak tu, tapi kesedapannya fuh! gerenti makan sampai licin.
satay kambing! sedap tapi taste different(macam BBQ),
kat atas ni lak satay kambing, rasanya sedap tapi tak rasa macam satay kat malaysia. dah tujuh bulan tak balik malaysia, dan dah tujuh bulan jugaklah tak merasa satay. haji samuri tak nak bukak cawangan luar negara ke? hahaha...
ABC dijumpai di Dammam, Saudi.

kat atas ni lak ABC, harganya 8riyal. tak macam abc malaysia abc ni tak ada kacang, takde kembang semangkuk, takde selasih, takde jagung tapi ade cincau dan penuh dengan fruit cocktail. apa yang special, buah yang susah nak jumpa kat malaysia pun ada masuk sekali. thats all for now nanti cari destinasi baru. Satay kambing dengan abc ni boleh dijumpai di Nusantara restaurant Dammam. nak cari kena pakai GPS!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages