nuffnang

nuffnang LR

Thursday, June 23, 2011

Kenapa Aku Tak Breakfast


Ok readers! nampak title this time macam hampeh je. ni la akibatnya bila selalu tengok talkshow 'the doctors', very informative and cool talkshow. Before I start, cuba tanya diri korang sendiri "kenapa aku tak breakfast?" berapa kali dalam seminggu korang breakfast? dan mesti ingat, dalam seharian meal yang paling penting adalah breakfast, its the energy to start your day rite?


Apa menu yang selalunya korang jadikan breakfast? kalau malaysia standard la kan... nasi lemak, roti canai, teh tarik, kalau kira-kira dengan kenaikan harga sekarang berapa ringgit sekali breakfast? OK aku nak share 7 sebab kenapa korang sepatutnya makan telur untuk breakfast.
  1. Korang lebih kenyang memakan telur berbanding cereal atau roti: kandungan protein didalam telur mengekalkan korang bertenaga dan boleh mengurangkan keperluan untuk mentekedarah lagi sebelum tengahari (10-11pagi)
  2. Telur membantu mengurangkan berat badan: kajian yang dijalankan mendapati orang yang breakfast dengan telur lebih cepat menghilangkan berat badan berbanding mereka yang memakan bagel (roti species donut)
  3. Telur merupakan sumber protein yang lengkap: setiap satu telur merupakan sumber protein lengkap yang mengandungi asid amino yang diperlukan dari pemakanan seharian.
  4. Telur adalah murah: berbanding dengan sumber protein tinggi lain seperti daging (red meat) save sket budget kan?
  5. Telur tidak menyebabkan masalah kolestrol korang bertambah teruk: memang betul telur mengandungi kolestrol, formula lapuk berkenaan kolestrol yang anda makan memberi kesan kepada level kolestrol dalam darah adalah tidak tepat. jadi tak perlu bimbang untuk memakan telur yang di sangka meningkatkan masalah jantung
  6. Telur membantu perkembangan otak dan ingatan: choline adalah nutrien yang terdapat didalam telur merangsangkan kebolehan dan perkembangan otak. Ia juga dapat meningkatkan daya ingatan dan membina kepekaan (alertness)
  7. telur mambantu melindungi mata: terdapat dua antioxida didalam telur iaitu leutin dan zeanthin yang berkaitan dengan perlindungaan mata akibat dari pendedahan kepada UV. ia juga mengurangkan kebarangkalian mengalami cataract pada usia tua.


Previously, memang selalu breakfast dengan telur, selalunya scramble egg dengan roti, tapi yang favorite telur masak separuh. kalau malas nak dinner pun goreng telur mata dua biji + sausage pun dah cukup. sejak pindah office ni selalunya breakfast dengan buah kurma weekdays. cereal and egg on weekends. I am hantu cereal and egg. tak caya? sponsor hotel with breakfast(buffet) and see what I get first haha!



fakta telur: kalau breakfast makan telur dan kalau nak melepaskan 'gas' just think of the smell! naya orang yang berada berdekatan. gas ni juga mudah terbakar, please don't be stupid and try to ignite it!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages