nuffnang

nuffnang LR

Sunday, January 29, 2012

Ep 58: Aku, Mereka Dan Harley Davidson

Sejak cawangan kedai Harley Davidson Motorcycles (HD) di buka selepas raya tahun lepas di kawasan jubail semakin ramai riuh untuk membeli motor berkuasa besar tersebut. Sebelum ini ramai yang cuma membeli accessories seperti pakaian, sunglass, cap dan sebagainya dari cawangan HD Dhahran. Semua yang berminat masih tidak membawa pulang sebuah motor pun hinggalah cawangan baru di buka di Jubail. 

Harga jualan sebuah motor HD di saudi cuma 35% jika dibandingkan dengan harga HD di Malaysia bagi setiap model. kebanyakannya memang berminat untuk membeli dan membawa pulang sebuah motor HD dengan menggunakan Approved Permit (AP) masing-masing. Untuk menggunakan AP kenderaan yang dibeli kenderaan tersebut mestilah di miliki selama sekurang-kurangnya sembilan bulan sebelum dibawa masuk ke Malaysia. 

Pada bulan pertama cawangan Jubail baru itu dibuka, seorang warga malaysia telah membeli sebuah HD dan merupakan pembeli pertama yang membeli di cawangan tersebut. Beberapa minggu, berlalu, sebuah lagi dibeli, beberapa bulan berlalu... bonus tahunan Sabic pula diumumkan, selepas beberapa hari diumumkan semua yang bekerja dengan sabic dan sabic affiliate mendapat habuan masing-masing. Entah berapa ramai mula membeli HD pelbagai model. 
Sportster Iron 883
Eric cuma mahu membeli sebuah HD Sportster je, bukan sebab harga paling murah, sebab tu lah HD yang paling kecik. kenapa nak beli yang kecik? kalau la suatu hari nanti eric balik ke Malaysia dapat kerja kat Kuala Lumpur yang tak pernah terlepas dari traffic jam, this is the best ride untuk mencilok celah-celah kereta time peak hour. korang tau tak, sebelum datang ke saudi, berapa jam Eric spend atas jalan raya untuk pergi dan balik kerja? at least 3 jam sehari ok! kecuali hari jumaat nak dekat public holiday atau minggu pertama persekolahan, eric pernah trapped sampai 5jam one way!






Rumah kat Kemensah, kerja kat Putrajaya, tak ada jalan lain melainkan MRR2. Highway KL putrajaya? orang gila je kalau dok kat area melawati sanggup nak meredah masuk ke KL untuk masuk that highway, nak sampai ke highway tu saja dah dekat 2 jam, aku pernah try ok! lepas solat subuh terus turun, kalau turun sebelum subuh memang takde harapan nak solat kat stesen minyak from melawati to bandar tasik selatan. pukul 6 dah start jem jalan tu, salah satu sebab ialah bottleneck bawah flyover pandan indah, yang dekat tesco Ampang tu. 


Setiap pagi baru 2km keluar dari lorong rumah dah tersekat. Everyday bila sampai flyover  Highway DUKE mula la eric menjerit dalam hati pada diri sendiri (kalau menjerit betul kang orang cakap apehal la brader kereta sebelah ni menjerit sorang-sorang?),
"Sampai bila ko nak kerja macam ni Eric!!!" 
then tak berapa lama lepas interview, tadaa! wa sudah sengaja menjerumuskan diri sendiri bekerja di negara saudi.
Bila dah drive kereta sendiri kat sini, bila hari strict checking kat checkpoint oleh askar bersenjatakan AK47, dengan kereta bersusun back to back kebelakang hingga ke highway exit, sekali lagi Eric berkata 
"sampai bila ko nak keje macam ni eric!!" (kalau boleh aku nak sambung macam ayat kat atas 'then tadaaa! wa sudah bekerja kat negara lain lak')


V Rod 10th Anniversary Edition
Kalau tengok pada kemampuan, memang le boleh nak bawa balik sebuah HD V-rod. Tapi Eric dah tak nampak dirinya masih berada di Saudi lagi empat bulan seterusnya. Hati sudah berada di Malaysia cuma jasad sahaja yang berada di Saudi. Yang mana tak sampai 9 bulan untuk memperolehi AP. Ada yang kata beli la satu bawa balik Malaysia baru la bergaya. Cuma tempoh AP tu sahaja yang menjadi halangan untuk eric membeli sebuah.


Kalau seseorang membeli sebuah motor HD secara automatic mereka menjadi ahli 'Harley Owners Group' (*HOG!). Sungguh tidak sedap di dengar nama tu. dan ada satu lagi group lain yang cuma menjadi HAOG (Harley Accessories owner Group). Nampaknya Eric Cuma sekadar jadi HAOG ajelah, dengan jaket kulit, baju, a cap and a sunglass.


Sekarang ni tinggal empat hari bekerja lagi sebelum balik Malaysia atas urusan persendirian. Bila dah balik ni boleh kata hampir semua dah taknak datang balik. kalau tanya eric, tengok lah macamana rezeki, jodoh pertemuan atas kuasa tuhan. Eric terima aja ketentuan Allah, tetapi bukan menyerah kalah dengan duduk saja, I will try to change everything I want to change the best that I could. the rest.. bismillahitawakkaltu 'alallah...  


Iklan Ustaz Azhar Idrus sket
Eric: Dah lama aku tulis blog ni tapi tak post. setakat Malaysian Fest dua hari lepas yang juga di sertai oleh company Harley Davidson dah 8 orang Malaysia membeli HD, and more sedang planning nak beli lagi. ramai yang test Harley Davidson Sportster masa malaysia Fest tapi aku tak test, sebab di khuatiri terbawa-bawa hingga terangkat sebuah! Kang tak pasal-pasal jadi masalah bila nak bawa balik Malaysia atau kena stay hingga 9 bulan lagi! Sungguh wa tak sanggup beb!!!


picture source Harley Davidson Official page

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages