nuffnang

nuffnang LR

Wednesday, March 14, 2012

Ep 61: Nak Kena Saman Polis!!

Tahun lepas Eric pernah kena saman dengan polis saudi kerana tengah tunggu nak masuk parking. Polis datang dan berhenti blocking kereta yang nak disamannya. Takde tanya-tanya terus mintak lesen dan bagi surat saman. Tunggu nak masuk parking pun kena saman? bodoh bangang punye polis saudi. Tak pasal-pasal Eric kena bayar seratus selepas sebulan kena saman. Tempoh masa untuk saman masuk dalam bank system biasanya sebulan, semuanya melalui electronic system.


Jumaat lepas, kejadian yang hampir sama berlaku, asalnya cuma nak hantar barang kerumah member, berhenti sekejap tengah jalan berhampiran dengan service apartment dreamhome. Sememangnya Eric paling malas nak lalu jalan tu terutama hujung minggu kerana terlalu ramai Mamat Bawang Kerala dan Mat Paray (filipin) keluar ke Jubail town. Ketika tengah Menunggu tak sampai seminit kereta peronda polis lalu sebelah kereta eric dan membunyikan siren menghalau kereta-kereta yang berada di tepi jalan, kemudian berlalu. 


Eric tidak perasan rupa-rupanya kereta polis yang menghalau tu membuat U-turn jauh di hujung jalan, jadi eric masih menunggu dan ada sebuah kereta yang juga menunggu dibelakang eric. Tiba-tiba Kereta peronda tadi lalu dari belakang dan terus memblock kereta eric, eric cuba keluar tapi di tahan oleh polis yang keluar dari keretanya, kemudian polis bangang itu memberi isyarat kepada kereta belakang supaya berjumpa di kereta peronda. Polis itu membetulkan kedudukan keretanya. Eric terfikir kalau nak lari, inilah masanya! Kereta baru lepas service lari lebih 200 pun takde hal dowh ! Terfikir pula kang terjadi cerita high speed chase lak 'masak'lah kalau kena tahan, polis saudi ni perangai bangangnya lain macam sket. Silap-silap kena tembak kang, naya je!
"OK! Alrite! Wa Surrender la ni dowh!"
Polis itu keluar dari keretanya dan meminta lesen memandu eric dan eric menghulurkan Lesen saudi dari tingkap keretanya. Polis itu kembali masuk ke dalam kereta peronda dan memegang lesen eric. Pemandu belakang berjalan menuju ke kereta polis dan bercakap dengan polis tersebut melalui tingkap kereta sebelah kanan dan menyerahkan sehelai kertas putih (lesen sementara kot?). Eric cuba membaca ayat yang baru dipelajari untuk mengelak dari disaman, 
"eric kau kena pergi jumpa polis tu kat kereta dia" kata rakan eric yang baru turun dari rumahnya.
Eric membuka pintu kereta, keluar dari keretanya dan berjalan menuju ke kereta polis yang berada dihadapan keretanya. Eric berdiri di sebelah pemandu yang memandu kereta dibelakangnya. kelihatan polis itu sedang menulis sesuatu di kertas saman mungkin data-data pemandu tersebut.






Ketika itu eric terfikir, kalau saman ni ambil masa sebulan untuk masuk system bank, risau bakal menjadi masalah untuk final exit nanti. Ketika itu polis itu mengoyak salinan saman dan menyerahkan kepada pemandu tadi. eric membongkokkan badannya untuk bersemuka dengan polis tadi melalui tingkap kanan, 
"I'm really sorry, I'm just waiting for a while and I am going out when you block my car"
"No, How long do you wait?"
"Not even 5 Minutes, and I am really going out when you block my car"
"No, I don't think you wait less than 5 minutes."kata polis itu lagi
Eric naik geram dan mula meninggikan sedikit suaranya
"Wallahi, I waited for less than 5 minutes!"


Mendengar kata-kata eric itu polis tersebut terus perlahan-lahan menutup buku samannya dan memulangkan lesen kereta eric dan berkata "Go.."
Eric terus mengambil lesennya kembali dan memberi isyarat tangan cancel untuk berbincang dengan rakan yang menunggu di tepi jalan. 
"lain kali je jumpa, atau kau email atau telefon je nanti" kata eric sambil memasuki keretanya dan terus drove off from that area.


nasihat kepada diri sendiri: Bila nak dekat final exit cuba elakkan diri dari kena saman untuk mengelakkan masalah ketika ingin meninggalkan negara saudi nanti.
Home

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages