nuffnang

nuffnang LR

Friday, June 17, 2011

Jalan Jalan Cari Museum (11 gambar)

sambung lagi dari part jalan jalan di Riyadh. kali ini muzium Riyadh pula. walaupun Eric tidak berapa minat pergi museum tapi kerana mengikut perancangan ahli rombongan di tambah lagi dengan masuk FREE terus settt je! sebenarnya kalau takde pertolongan ustaz yang ketika itu berada di riyadh kena la bayar setiap seorang sepuluh riyal kot. 

minat eric berubah apabila mula memasuki museum ini kerana perjalanan bermula dari zaman dinosour (tulang zaman ice age kot), seperti berjalan merentas masa dari zaman plankton yang berevolusi sehingga menjadi dinosaur (rangka dinosour air je yang ada) hinggalah menjadi haiwan-haiwan yang ada sekarang. juga terdapat beribu-ribu artifact tools penggunaan zaman batu, sejarah islam, berpuluh-puluh batu bersurat, sejarah pengembangan islam, sejarah penemuan sumber oil and gas. 

masa yang ditetapkan oleh ketua rombongan cuma 45minit. actual time taken to make full visit hampir 1jam setengah hehehe...


Ok ni je gambar yang boleh Eric share walaupun ada lebih seratus gambar dalam museum ni. lembab la nak loading page kalau masuk semua. museum ni memang besar, terduduk jugaklah bila lebih sikit dari separuh jalan. kalau nak banding dengan muzium negara eric sendiri tak tau nak agak, sebab last masuk masa darjah 5 kot.. (oh!)

meteorite (besi)
fossil ocean type 
tulang zaman ice age kot, lagi besar dari gajah biasa
lukisan pada dinding gua
tools dari batu ni cuma 1/40 dari overall 
salah satu batu bersurat (banyak sangat batu bersurat)
apsal takde berhala dalam ni? nak tau gak cemana rupanya
kawasan perjalanan Ibnu Batutta (jalan kaki beb)
selama lebih 20 tahun dan pengembangan Islam
Senapang, Pistol dan Bekar serbuk peledak
lembing, pedang dan senapang yang lagi 'galah' dari
eric yang juga species 'galah'!






depan pintu masuk museum burung merpati sempat main air





1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages