nuffnang

nuffnang LR

Sunday, August 14, 2011

Episode 45: Tak Sengaja Ter'prank' Orang





Kalau korang datang ke Saudi dengan menaiki kereta atau menggunakan jalan di saudi mesti perasan, kat mekah pun sama, cuma kurang sket dari area lain. Diorang punye driver ni jenis yang tak sabar. sikit-sikit hon, sikit-sikit hon. Diorang ni nak pusing kana kiri memang tak penah pakai lampu signal, tapi  hon gak yang diorang pakai. Pendek kata kalau kereta takde hon atau hon rosak boleh dikira kereta tak cukup sifat le tu.

Position lampu isyarat kat saudi ni tak macam malaysia, sebab lampu isyarat saudi diletakkan betul-betul selari dengan garisan putih, iaitu garisan yang kereta tidak sepatutnya melepasi garis tersebut. Di Saudi itulah satu-satunya lampu isyarat untuk kereta-kereta yang menunggu di belakang garisan putih tersebut. kekadang ada juga disediakan traffic light pada palang atas selari dengan garisan putih. kat malaysia traffic light akan di letak di seberang sana untuk memudahkan kereta paling depan nampak the signal. Nak lagi best, kat saudi korang kadang-kadang tak nampak warna lampu isyarat sebab ada tiang lampu jalan betul-betul depan lampu isyarat!
Tiang Lampu depan Traffic Light!
Pemandu saudi lak, kalau kat lampu isyarat macam yang aku cakap tadi memang jenis tak tak sabar. Asal lampu bertukar hijau je terus hon kereta depan even lampu tu baru menyala tak sampai satu saat. (ingat kita ni gaban ke?) Apa yang lagi teruk dari tu kalau ada countdown timer untuk lampu merah bertukar kepada hijau, kadang-kadang tinggal 2 saat lagi dah ada kereta belakang yang start hon bila diorang nampak line clear kat depan. 

Satu lagi tabiat diorang ialah tak suka menunggu di belakang ketika menunggu di lampu isyarat. Maka dengan selamba badaknya diorang akan pintas kereta paling depan melepasi garis putih. Bukan setakat satu kereta tapi kadang kadang sampai 3 kereta! Polis peronda pun boleh selamber tengok buat derkk je dengan puak-puak yang tak reti bahasa ni. Bukan tu je malah ada yang masuk line paling tepi dan secara lansung block orang nak belok ke kanan (Saudi left hand drive)


Potong Line
Macam jalan bapak diorang yang punya
Bila dah jadi macam traffic light berada dibelakang, jadi cemana diorang nak nampak traffic light? kiranya diorang ni lah yang mengambil kesempatan diatas kebodohan mereka sendiri, so bila hon dibelakang berbunyi kaki potong line tu terus jalan! Kadang-kadang diorang potong line macam la nak rush sangat. Tapi bila lampu bertukar hijau dan orang belakang tekan hon dia punye laju tu setakat mengalahkan kura-kura or even worse macam siput! Sakit hati beb kalau dok belakang puak-puak mangkuk hayun ni.

Situasi sebegini memang dah sebati dengan cara diorang. Aku pun dah 'bo' layan, tapi aku memang tak pernah buat cara macam diorang. Aku jaga gak imej sebagai warga Malaysia yang bersopan santun dan berbudi bahasa.. tetapi ada kalanya aku hon banyak kali bila dah naik geram. 

Sehinggalah suatu hari ketika aku baru balik dari tempat kerja, ada sebuah kereta block jalan yang nak menghala ke kanan. Masa tu dari jauh lagi aku hon sebab aku nak cepat, kebetulan lak dua-dua kereta yang potong line di depan tak agak-agak terus memecut dengan laju! dan kereta jalan lain yang tengah greenlight terpaksa brek mengejut. Oh Ow!

Bila polis nampak kesalahan gitu, sendiri mau ingat la, kejar dan saman! hahaha! aku cuma mampu tengok dari jauh dan blah bila kereta yang block tu mengambil posisi potong line. dan bila dah masuk jalan kanan tu aku terfikir, secara tak sengaja aku dah prank orang! 


Kalau selalulah amalkan prank gini, kaya kerajaan dengan duit saman langgar lampu isyarat. Kalau la dibuatnya kereta tu accident teruk, tobat rasa bersalah gak hari tu. But remember, ia juga boleh meningkatkan kadar statistik kematian tertinggi di dunia menjadi lebih dari 17 orang sehari. (current world top rank - Saudi 17 orang)

ps: Saman langgar lampu isyarat boleh tahan tinggi, boleh la beli sebijik sunglass oakley original. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages