nuffnang

nuffnang LR

Saturday, August 13, 2011

Pasar Ramadan saudi

wah! dah 13 hari kita berpuasa, masa kerja kat malaysia dulu memang takleh lari dari beli juadah kat pasar ramadhan. minggu pertama, kedua dan ketiga penuh dengan pelbagai gerai makanan dan minuman. kat malaysia banyak sangat juadah berbuka yang boleh dibeli mengikut selera masing-masing, apa jenis makanan cakap je semua ada. bagaimana pula di saudi? saudi pun ada gak pasar ramadhan cuma skalanye kecik skit. lets just share some picture of pasar ramadhan di sini.

Tak ramai pun pembeli dan penjual

ni je skala terbesar pasar ramadhan Al-Jubail
Kebiasaannya gerai dibuka di depan restaurant arab,
oleh pemilik restaurant itu sendiri.
Jualan jus buah-buahan (tembikai dengan kurma je la)
tapi di tambah dengan rempah kopi arab, minum
aje 2 gelas confirm pening kepala
well, tu pasar ramadhan secara umum, rakyat malaysia pun ada gak buat pasar ramadhan, tapi kat compound rumah yang ditentukan oleh ahli krmj. pada minggu pertama diadakan di Fanateer(tak sempat sebab gi umrah), tapi minggu seterusnya di buka di Jauhara kerana ramai warga malaysia tinggal berdekatan dengan area tersebut. Suasana dan kawasan jualan kelihatan seperti 'black market' hehehe... apa yang di jual lebih kurang macam pasar ramadhan malaysia cuma skala yang amat kecil, cukup la untuk lepas gian makanan malaysia. apa yang magic, selepas satu jam dibuka semua makanan sold out! 
Lorong masuk ke 'black market' hahaaha
makanan nampak sikit je, katanya ramai pergi
buat Umrah tapi ada yang kata penjual merajuk
Candid: Taukey besar dengan Meja Ikea..
mintak maap dah nak raya, jangan marah aa..


ps: teringat tahun pasar ramadhan tahun 2005 hari ke-30 cuma tinggal 3 gerai, satu gerai minuman, satu gerai kuih, satu gerai lemang. dah la tak dapat balik raya, kena kerja lak tu. hari raya makan kfc je! gile sadis!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages