nuffnang

nuffnang LR

Wednesday, August 03, 2011

Ziarah Madinah II Part II

Kemudian kami dibawa pula melawat sebuah telaga yang dinamakan telaga cincin. sekarang telaga ni dah berubah menjadi kolam air pancut. telaga cincin ini juga merupakan salah satu sejarah dimana rasulullah memberi perkhabaran syurga kepada para sahabat yang ingin bertemu dengan beliau melalui pengawal yang mengawal pintu masuk ke kawasan telaga itu termasuklah saidina Uthman bin affan. 

ketika rasulullah dan para sahabat duduk di sisi telaga dengan kaki menghala ke dalam telaga, saidina Uthman bin affan diperkhabarkan mengenai satu fitnah yang besar yang bakal berlaku pada penghujung zaman pemerintahan beliau. dan ketika itulah cincin yang dipakai oleh saidina uthman terjatuh kedalam telaga tersebut. lantas saidina uthman menyuruh askar beliau mencari cincinnya tetapi gagal. dari situlah telaga tersebut dinamakan telaga cincin.

kemudian kami dibawa pula melawat bukit uhud buat kali keduanya. dalam ziarah yang lalu eric cuma naik atas bukit uhud sambil mengambil gambar, tapi kali ini bila ada orang yang arif mengenai sejarah barulah perasan rupa-rupanya ada perkuburan ahli yang syahid dalam perang tersebut termasuklah bapa saudara rasulullah yang di makamkan yang dikelilingi batu. di dalam kawasan perkuburan yang agak luas berhampiran dengan masjid.
gambar kini bukit pemanah tentera islam
ketika perang uhud
penerangan dari pelajar universiti Madinah
di hadapan perkuburan uhud 
sekali lagi kami dibawa ke masjid khandak, yang juga dikenali dengan masjid tujuh. jika melawat kemasjid ini sekarang, cuma lima sahaja masjid kecil yang tinggal kerana dua daripada masjid kecil telah di robohkan. masjid, masjid ini adalah merupakan tempat perteduhan para sahabat rasulullah ketika perang khandak. 


Ketika itu masa sedang menghampiri waktu zohor maka kami terus ke hotel elaff taiba untuk meletakkan bag sebelum check in. oleh kerana semua peserta hanya boleh check in selepas jam 2:30 maka semua peserta bersolat zohor di masjid nabawi dan lunch terlebih dahulu. Elaff Taiba hotel terletak kurang dari 100m dari pagar masjid nabawi. Pemandangan dari tingkap bilik hotel menampakkan keseluruhan kawasan masjid nabawi. tidak sia-sia mengikut rombongan ini apabila mendapat bilik yang sedemikian rupa.
Pemandangan selepas solat Asar
Masjid Nabawi diterangi cahaya pada waktu malam
Pada sebelah malam pula kami mengikuti satu lagi sessi lawatan di sekeliling masjid nabawi, termasuklah:-
A. Saqeefah bani Sa'idah (Balai pertemuan diceritakan tentang kewafatan rasulullah dan perlantikan Abu bakar sebagai khalifah kepimpinan islam selepas Rasulullah saw)
Kehijauan dalam Saqeefah Bani Sa'idah
B. Masjid Ghamamah berhampiran masjid Saidina Umar dan Masjid Saidina Ali (masjid yang digunakan untuk solat hari raya (rasulullah memilih tanah lapang) dan solat istisqa' (minta hujan)
Masjid Ghamamah
C. Makam Rasulullah dan sahabat berhampiran mimbar
D. Perkuburan Baqi'
Plan Masjid Nabawi dan kawasan yang dilawati
Banyak kisah yang di ceritakan oleh pelajar Universiti Madinah ketika ziarah termasuklah kisah kewafatan nabi dengan detail sekali dengan penuh perasaan sehingga beliau sendiri menangis. Oleh kerana terlalu banyak kisah, mungkin akan di ceritakan kemudian.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages