nuffnang

nuffnang LR

Monday, August 01, 2011

Episode 43: Ziarah Madinah II






semenjak dua menjak ni memang banyak idea untuk update episode macam biasa, tapi bila dah eric tak sempat update lalu terlebih banyak flowing out macam tu je. sepatutnya eric dah start semalam, tapi lepas solat isya' semalam terus tido. oleh kerana terlalu letih dan tak cukup rehat, tak biasa tertido that early. letih? why aaa? ye la baru balik dari ziarah madinah mengikut trip Kelab Rakyat Malaysia Jubail (krmj) dan macam biasa naik bas. biasanya satu bas je, tapi oleh kerana permintaan yang amat menggalakkan last-last jadi rombongan dua buah bas.

ini adalah kali kedua eric ziarah madinah, tak macam fisrt time dulu boleh kata sempat la solat sunat di semua masjid-masjid bersejarah di kota madinah. tapi this time sempat solat sunat hanya di masjid quba'. dan dikatakan barang siapa yang berwudu' sebelum memasuki kota madinah kemudian bersolat satu atau dua rakaat maka pahalanya adalah umpama pahala melakukan umrah. what ever it is, eric lebih prefer pahala buat umrah sendiri di kota makkah baru ada feel sket kan?


berhampiran dengan masjid Quba' biasanya ada banyak jenis kurma dan banyak jenis kacang yang dijual kepada para pengunjung. dan kurma yang paling famous kat sini ialah kurma ajwa. kurma ajwa adalah kurma paling mahal jika dibandingkan dengan buah kurma yang lain. terdapat dua jenis kurma ajwa iaitu kurma ajwa yang di tanam di tanah halal, dan kurma yang di tanam di tanah haram (kawasan tanah haram madinah) dan yang pastinya kurma ajwa tanah haram adalah kurma yang paling mahal. kalau datang sini elok sangatlah beli sebab boleh dikatakan disini semua pun dijual lebih murah dari biasa terutamanya berhampiran masjid Quba dan bukit uhud.

kedai kurma depan masjid Quba kat pintu kaca di tampal - "disini
Tersedia macam2 korma"

kali pertama dulu ikut rombongan melawat bukit uhud, masjid quba', masjid dua kiblat, dan masjid masjid lain tak ada tourist guide pun, tapi kali ni krmj menjemput dua orang pelajar masjid madinah sebagai seorang yang arif tentang sejarah-sejarah setiap tempat yang di lawati. biar eric ceritakan setiap satu sejarah pendek yang di ceritakan ketika lawatan tersebut sebagai refresher subjek arab sejarah islam zaman sekolah arab dulu. 


sesuatu yang tidak di ceritakan masa lawatan pertama dulu baru di ketahui apabila diterangkan dan di tunjukkan oleh salah seorang pelajar universiti madinah. salah satunya masjid dua qiblat. pada asalnya masjid ini berqiblatkan mengikut masjidil aqsa iaitu kearah utara, maka puak-puak yahudi mengejek dan mempersoal kerana masjid itu arah qiblatnya kearah kiblat mereka, ketika rasulullah ingin menunaikan solat zohor. ketika itulah wahyu diturunkan kepada rasulullah untuk menukar kiblat kearah kaabah di masjidil haram iaitu 180 darjah ke selatan. maka dari situlah masjid tersebut dikenali sebagai masjid dua kiblat atau kiblatain..


To Be Continued...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages