nuffnang

nuffnang LR

Monday, August 15, 2011

Episode 46: APA! Kurma Habis!





Dalam masa beberapa hari lagi eric akan pulang ke Malaysia untuk berpuasa bersama keluarga dikampung dan juga berhari raya. Biasanya, bila balik Malaysia, banyaklah barang yang di bawa balik termasuklah buah yang sinonim dengan negara padang pasir ni tak lain dan tak bukan buah Tamar atau Kurma. kurma je la ye, takkan nak bawa balik unta lak!.


Dua hari yang lalu eric ke kedai Kurma yang biasa dikunjungi. eric telah menjadi regular customer disitu, banyak jenis kurma dijual tapi cari punye cari kurma yang biasa dibeli, tak jumpa. Apa yang di temui cuma kurma kering yang tidak berapa mengiurkan selera untuk di makan. rupa kurma kering itu jauh berbeza jika dibandingkan dengan kurma mabrook dan kurma ajwa.
Kurma Mabrook
lalu ditanya kepada pemilik kedai, dan diberitahu kurma jenis tu dah habis stock, termasuklah kurma ajwa (most expensive).
"Ok give me your number and how many kilo do you want, I will order it for you."
"Maybe seven to ten kilos I need"
"You are going back to Malaysia?"
"Yes, before end of this week I will be going back to Malaysia"
"Ok, no problem I will order 10kilos"

Dua hari berlalu, takde pun brader arab tu call bagitau stock dah sampai. Tinggal berapa hari lagi nak balik nih. Kenapa jenis kurma macam tu je yang dicari? Sebab eric suka rasanya tidak terlalu kering dan tidak terlalu basah. Dari pengalaman lepas bila bawak balik malaysia semua orang kata kurma tu sedap. Ok la dengan harga berpatutan kalau nak banding dengan kurma ajwa tanah haram yang cecah harga ratus sekilo.
Kurma Ajwa
Tunggu punya tunggu takde apa-apa panggilan, jadi semalam eric pergi kedai tu sekali lagi. Apabila memasuki kedai itu lansung kurma yang dicari lansung tidak ditemui. bila ditanya tuan kedai tu lagi dah order ke stock baru, boleh dia jawab
"no problem, new stock will be here after eid"


Aduh! Orang nak bawak balik malaysia lagi 2 hari apa cerita suh tunggu lepas raya. Sengal betul la tuan kedai ni. Last-last eric pergi cari kat kedai berdekatan area tu dan terjumpa satu sahaja kedai yang menjual kurma yang dicari, but guess what, harga kurma tu kurang 10riyal je dari kurma ajwa sekilo! kalau tahu jadi camni sebelum puasa dah beli stock untuk bawa balik malaysia.


lepas terawih semalam terjumpa satu lagi kedai, yang belum menaikkan harga kurma tu lagi ketahap harga rendah sikit dari ajwa, tapi harga dah jauh beza dari biasa. jadi eric beli gaklah kerana kesuntukan masa. next task cari kurma muda, yang ni payah sket. Pada musim panas macam sekarang ni, boleh dikatakan banyak kurma mula masak dan bertukar dari basah ke kering, dari masam-masam manis kelat bertukar menjadi "manih letting" (kata orang kelate) hahaha..


tengokla nanti apa yang dapat dibawa balik.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pages